[start] [koniec]Podstawa prawna funkcjonowania:

  • Uchwała Nr 318/XXVIII/2004 Rady Miasta Częstochowy z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie utworzenia Dzielnic oraz nadania im Statutów
  • Uchwała Nr 721/LXII/2010 Rady miasta Częstochowy z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr 318/XXVIII/2004 w sprawie utworzenia Dzielnic oraz nadania im Statutów
  • Uchwała Nr 517/XXVIII/2012 Rady miasta Częstochowy z dnia 22 listopada 2012 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr 318/XXVIII/2004 w sprawie utworzenia Dzielnic oraz nadania im Statutów
  • UCHWAŁA NR 168.XIII.2019 RADY MIASTA CZĘSTOCHOWY z dnia 18 czerwca 2019 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia Dzielnic oraz nadania im Statutów

Kompetencje Rad Dzielnic

Rady Dzielnic są jednostkami pomocniczymi Miasta; formą umożliwiającą bezpośredni udział mieszkańców w współdecydowaniu o swoim mieście. Formalnie o ich istnieniu zdecydowała uchwała Rady Miasta w 1993 r. wprowadzająca podział Częstochowy na 20 dzielnic. Było to w wielu wypadkach uhonorowanie istniejącej już aktywności obywatelskiej. Przed wyborami samorządowymi w 1990 r. aktywne były dzielnicowe Komitety Obywatelskie. W różnych częściach miasta tworzyły się także społeczne komitety gazyfikacji, telefonizacji, budowy kanalizacji. Rady Dzielnic stały się więc najbliższymi mieszkańcom platformami integracji. Członkowie Rad Dzielnic pełnią swoje funkcje społecznie – nie otrzymują diet ani wynagrodzenia.

Do kompetencji Rad Dzielnic należy w szczególności:

  1. Zgłaszanie uwag i wniosków oraz opiniowanie spraw dotyczących dzielnicy, a odnoszących się do:
            - planu zagospodarowania przestrzennego,
            - planu budżetu na dany rok,
            - działań w zakresie infrastruktury technicznej i społecznej,
            - porządku i bezpieczeństwa publicznego,
            - utrzymania czystości, estetyki i higieny,
            - ochrony zdrowia i opieki społecznej,
            - szkolnictwa i kultury,
            - rekreacji i sportu,
            - ochrony środowiska,
            - komunikacji,
            - innych spraw dotyczących dzielnicy.
  2. Podejmowanie uchwał i zajmowanie stanowisk we wszystkich sprawach dotyczących Dzielnicy i jej mieszkańców.
  3. Współpraca z Radą Miasta Częstochowy, a szczególnie z radnymi z danego okręgu wyborczego.
  4. Współpraca z Policją, Strażą Miejską oraz Strażą Pożarną w zakresie utrzymania porządku, ładu i bezpieczeństwa.
  5. Współpraca z placówkami oświaty, kultury oraz służby zdrowia.
  6. Współpraca z organizacjami pozarządowymi na terenie Dzielnicy.
  7. Sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Rady oraz przedkładanie go wraz ze sprawozdaniem Zarządu Dzielnicy Komisji Praworządności i Samorządu w terminie do 31 marca roku następnego.