W związku z zagrożeniem epidemicznym wniosek można złożyć wyłącznie za pośrednictwem poczty lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP.


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt;
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt;
  • Uchwała Nr 621/LIV/2010 Rady Miasta Częstochowy z dnia 18 stycznia 2010 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami oraz w zakresie prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie: ochrony przed bezdomnymi zwierzętami / prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt / prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części - F-OŚR0631
    do pobrania: F-OŚR0631.doc, F-OŚR0631.pdf

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • zaświadczenie o braku zaległości podatkowych i zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne,
    oraz

  • Dot. zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami:
    • aktualny odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej potwierdzające, że profil działania przedsiębiorcy odpowiada działalności zawartej we wniosku o udzielenie zezwolenia,
    • umowa ze schroniskiem na przyjmowanie zwierząt bezdomnych z terenu miasta Częstochowy,
    • dokument potwierdzający dysponowanie środkiem transportu odpowiednim do przewozu zwierząt i oznakowanym w sposób umożliwiający identyfikację przedsiębiorcy oraz zapewniającym bezpieczeństwo i zapobiegającym zranieniu lub cierpieniu transportowanych zwierząt, dla którego wydano decyzję Powiatowego Lekarza Weterynarii stwierdzającą spełnienie wymagań weterynaryjnych określonych dla środka transportu zwierząt zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (jt. Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342),
    • dokument potwierdzający posiadanie specjalistycznego sprzętu do wyłapywania i obezwładniania bezdomnych zwierząt nie stwarzającego zagrożenia dla ich życia i zdrowia i nie zadającego im cierpienia,
    • dokument potwierdzający dysponowanie tytułem prawnym do pozostawienia wyłapanych zwierząt w miejscu przystosowanym do przetrzymywania zwierząt bezdomnych.

  • Dot. Zezwolenia na prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt:
    • aktualny odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej potwierdzający, że profil działania przedsiębiorcy odpowiada działalności zawartej we wniosku o udzielenie zezwolenia,
    • dokument potwierdzający prawo do władania terenem, na którym ma być prowadzona działalność (aktualny wyciąg z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa dzierżawy, użyczenia, najmu lub użytkowania itp.),
    • dokument potwierdzający dysponowanie pomieszczeniami dla bezdomnych zwierząt spełniającymi warunki określone w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (jt. Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342),
    • aktualna umowa z podmiotem zajmującym się zbieraniem lub przetwarzaniem zwłok zwierzęcych albo przedsiębiorcą prowadzącym grzebowisko lub spalarnie zwłok zwierzęcych na odbiór zwłok zwierzęcych lub oświadczenie o gotowości zawarcia takiej umowy,
    • umowa o stałej współpracy z lekarzem weterynarii,
    • zgłoszenie w formie pisemnej zamiaru prowadzenia schroniska dla zwierząt Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii.

  • Dot. Zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części:
    • aktualny odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej potwierdzający, że profil działania przedsiębiorcy odpowiada działalności zawartej we wniosku o udzielenie zezwolenia,
    • dokument potwierdzający prawo do władania terenem, na którym ma być prowadzona działalność (aktualny wyciąg z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa dzierżawy, użyczenia, najmu lub użytkowania itp.),
    • pozwolenie na użytkowanie lub inny stosowny dokument wymagany przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (jt. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.),
    • dokument potwierdzający prowadzenie ww. działalności w miejscu ogrodzonym,
    • dokument potwierdzający, że spalarnia zwłok zwierzęcych i ich części jest zlokalizowana na terenie przewidzianym w planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na ten cel,
    • dokument potwierdzający posiadanie środków niezbędnych do grzebania zwłok zwierzęcych i ich części,
    • dokument potwierdzający posiadanie środków niezbędnych do dezynfekcji i przechowywania zwłok zwierzęcych i ich części przed zagrzebaniem,
    • dokument potwierdzający posiadanie urządzeń i środków technicznych umożliwiających spalanie zwłok zwierzęcych i ich części.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • brak

V. Opłaty:

  • opłata skarbowa w wysokości 82 zł;

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • miesiąc

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:


IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
  • wtorek: 730 - 1700

X. Tryb odwoławczy:

  • Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

XI. Uwagi:

  • brak

Klauzula informacyjna