I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatków;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych;
  • Uchwała nr 462.XXXIV.2020 Rady Miasta Częstochowy z dnia 29 października 2020 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości w 2021 roku;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości.

II. Wymagane wnioski:

  • informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych (IN-1) - F-PO0041
    do pobrania: F-PO0041.pdf
  • załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu (ZIN-1) - F-PO0042
    do pobrania: F-PO0042.pdf
  • załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania (ZIN-2) - F-PO0043
    do pobrania: F-PO0043.pdf
  • załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane pozostałych podatników (ZIN-3) - F-PO0044
    do pobrania: F-PO0044.pdf
  • pełnomocnictwo szczególne - obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2018 r., poz. 974 (PPS-1) - F-PO0045
    do pobrania: F-PO0045.pdf

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • kserokopia aktu notarialnego

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • brak

V. Opłaty:

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (w przypadku niemożności załatwienia sprawy w ww terminach strona zostaje powiadomiona o nowym terminie załatwienia sprawy)

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Podatków i Opłat

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Śląska 11/13, parter, hol, Biuro Obsługi Interesanta, stanowisko nr 7 (grupa D), 

    tel.: 34 37 07 219
    e-mail: po@czestochowa.um.gov.pl

    • Udzielanie wyjaśnień w zakresie sporządzania informacji i deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego.
    • Wydawanie formularzy informacji i deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego.


IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
    wtorek: 730 - 1700

X. Tryb odwoławczy:

  • Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

XI. Uwagi:

  • brak

Klauzula informacyjna