W związku z zagrożeniem związanym z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców lub rejestru PESEL można złożyć tylko w formie pisemnej przesyłając pocztą tradycyjną lub za pomocą platformy ePUAP/SEKAP.


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego;
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL złożony w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej na zasadach określonych w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, wnosi osoba (podmiot) zainteresowana ich uzyskaniem do dowolnego organu gminy, z zastrzeżeniem, że w tej samej sprawie wniosek może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy - F-SO0141
    do pobrania: F-SO0141.pdf
  • uproszczony wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych - F-SO0142
    do pobrania: F-SO0142.pdf

III. Wymagane załączniki:

  • dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie jednostkowych danych.

    Przez dane jednostkowe należy rozumieć udostępnienie danych dotyczących jednej osoby bądź też imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem;

  • dokumenty potwierdzające interes prawny lub faktyczny w uzyskaniu danych.

    Przykłady dokumentów potwierdzających interes prawny: wezwanie sądowe, wezwanie komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie osoby, której dane mają być udostępnione wobec wnioskującego o udostępnienie danych (np. kopie umów, wezwań do zapłaty, faktur, wyroków sądowych itp.);
    Osobom i podmiotom, które nie wykażą interesu prawnego tylko faktyczny, dane mogą być udostępnione wyłącznie za zgodą osób, których dane dotyczą.

  • w przypadku gdy wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis).

IV. Dokumenty do wglądu:

  • osoba fizyczna - dowód osobisty

V. Opłaty:

  • Opłatę za udostępnienie jednostkowych danych w wysokości 31 zł wnosi się przed złożeniem wniosku o udostępnienie danych na rachunek bankowy Urzędu Miasta Częstochowy: Bank Handlowy w Warszawie S.A. nr rachunku – 29 1030 1104 0000 0000 9325 1004.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • bez zbędnej zwłoki (jeśli rozpatrzenie wniosku wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego - zgodnie z przepisami ustawy Kodeksu Postępowania Administracyjnego)

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • udostępnianie danych z ewidencji ludności:
    ul. Jerzego Waszyngtona 5, I piętro, sala nr 111, stanowisko A10
    tel.: 34 37 07 718 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Anna Daroń, Katarzyna Dudek, Agnieszka Kwapisz, Magdalena Rogacz, Paweł Stryjewski;