I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych;
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL (F-SO0141) należy złożyć na piśmie lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu administracji publicznej (ePUAP  Elektroniczna Skrzynka Podawcza)
    do pobrania: F-SO0141.pdf
  • uproszczony wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych - F-SO0142
    do pobrania: F-SO0142.pdf

Ważne! Podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania (zgodnie z art. 63 § 1 Kpa).


III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie jednostkowych danych.

    Przez dane jednostkowe rozumie się informacje uzyskane z rejestrów, dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem.

  • dokumenty potwierdzające interes prawny lub faktyczny w uzyskaniu danych.

    Przykłady dokumentów potwierdzających interes prawny: wezwanie sądowe, wezwanie komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie osoby, której dane mają być udostępnione wobec wnioskującego o udostępnienie danych (np. kopie umów, wezwań do zapłaty, faktur, wyroków sądowych itp.);
    Osobom i podmiotom, które nie wykażą interesu prawnego tylko faktyczny, dane mogą być udostępnione wyłącznie za zgodą osób, których dane dotyczą.

  • w przypadku gdy wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis).

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • osoba fizyczna - dowód osobisty

V. Opłaty:

  • Opłatę za udostępnienie jednostkowych danych w wysokości 31 zł wnosi się przed złożeniem wniosku o udostępnienie danych na rachunek bankowy Urzędu Miasta Częstochowy: Bank Handlowy w Warszawie S.A. nr rachunku – 29 1030 1104 0000 0000 9325 1004.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł na rachunek bankowy Urzędu Miasta Częstochowy nr 12 1030 1986 7261 0000 0002 9020 (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie miesiąca (jeśli rozpatrzenie wniosku wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego - zgodnie z Kpa).

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • udostępnianie danych z ewidencji ludności:
    ul. Jerzego Waszyngtona 5, I piętro, sala nr 111, stanowisko 11
    tel.: 34 37 07 718
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Anna Daroń, Katarzyna Dudek, Anna Juszczyk, Agnieszka Kwapisz, Magdalena Rogacz

IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
  • wtorek: 730 - 1700

X. Tryb odwoławczy:

  • W przypadku odmowy udostępnienia danych osobowych przysługuje odwołanie do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji odmownej.

XI. Uwagi:

  • Informacje niezbędne do zidentyfikowania osoby poszukiwanej - poza imieniem i nazwiskiem należy podać inne dane poszukiwanej osoby np.:
    - imiona rodziców,
    - data i miejsce urodzenia,
    - numer PESEL,
    - seria i numer dowodu osobistego,
    - ostatni znany adres zameldowania.
    1. Dane z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań udostępnia się następującym podmiotom:
      1) organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze;
      2) Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celno-Skarbowej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Ochrony Państwa, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim);
      3) komornikom sądowym - wyłącznie w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez nich postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub sporządzania spisu inwentarza;
      4) państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom - w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
      5) Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, w zakresie danych osób poszukiwanych.
    2. Dane, o których mowa w ust. 1, mogą być udostępnione:
      1) osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny;
      2) jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą;
      3) innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.


Osoby i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1, są zwolnione z opłat w przypadku udostępnienia z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL danych niezbędnych do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.


Klauzula informacyjna