I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 listopada 2014 r. w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych.

II. Wymagane wnioski:

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego DO/F/2 - Załącznik nr 4 - F-SO0231
    do pobrania: F-SO0231.pdf
  • formularz zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych DO/F/2 - Załącznik nr 5 - F-SO0232
    do pobrania: F-SO0232.pdf

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • brak

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • brak

V. Opłaty:

  • brak

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Jerzego Waszyngtona 5, I piętro, sala 110
    tel.: 34 37 07 761, 34 37 07 762, 34 37 07 763, 34 37 07 764, 34 37 07 765 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Iwona Kokot, Piotr Łuczkiewicz, Anna Majchrzak, Joanna Michalik, Beata Nowak, Magdalena Trzepizur, Anna Wójcicka, Weronika Raszewska-Nalepa, Żaneta Wilk, Magdalena Karoń, Agnieszka Piwińska.

IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
  • wtorek: 730 - 1700

X. Tryb odwoławczy:  

  • brak

XI. Uwagi:

  1. Osoba, której dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, jest obowiązana niezwłocznie osobiście zawiadomić o tym organ dowolnej gminy. Zgłoszenia można dokonać również w formie dokumentu elektronicznego, w organie gminy, który wydał dowód osobisty, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
  2. Osoba, której została skradziona tożsamość, zgłasza ten fakt osobiście w dowolnym urzędzie, na formularzu zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, w celu unieważnienia dowodu osobistego.
    Zgłoszenia można dokonać również w formie dokumentu elektronicznego, w organie gminy, który wydał dowód osobisty, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
    Zgłoszenia może dokonać również pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym.

    UWAGA: 
    formularza nie można wysłać zwykłą wiadomością e-mail, tylko poprzez stronę www.obywatel.gov.pl, elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP.
  • Zgłoszenia kradzieży można dokonać na Policji.
  • Osoba przebywająca poza terytorium RP fakt utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać w dowolnej placówce konsularnej RP. Zgłoszenie to może być dokonane również w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
  • Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Klauzula informacyjna