W związku z epidemią koronawirusa w celu załatwienia sprawy wszystkie wymagane dokumenty można przesłać za pośrednictwem platformy EPUAP, SEKAP lub wysłać za pośrednictwem poczty, wysyłając je na adres:

Urząd Miasta Częstochowy
Referat Komunikacji
ul. Śląska 11/13
42-217 Częstochowa


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa  z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

II. Wymagane wnioski:


III. Wymagane załączniki:

  • kserokopia dokumentu na podstawie którego nastąpiło zbycie/nabycie pojazdu

IV. Dokumenty do wglądu:

  • Oryginały dokumentów, na podstawie których nastąpiło zbycie/nabycie pojazdu (ciągłość właścicieli).
  • W przypadku zgłoszenia nabycia pojazdu również oryginał dowodu rejestracyjnego.

V. Opłaty:

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
    tel.: 34 37 07 724 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Joanna Cypryńska, Piotr Kardynał, Bożena Kubarska, Jolanta Lityńska, Michał Stala, Iwona Telehojna, Marta Wrona, Agata Wysocka, Marta Zakrzewska, Beata Zjawiona, Sylwia Rogalska, Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Rafał Wójcik, Monika Kowalik. Agnieszka Ciesielska

IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
  • wtorek: 730 - 1700

X. Uwagi:

  • W razie przeniesienia na inną osobę własności pojazdu zarejestrowanego, dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana. Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nie przekraczającym 30 dni starostę o: 
    1) nabyciu lub zbyciu pojazdu, 
    2) zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

  • Zawiadomienie o nabyciu pojazdu nie skutkuje zmianą właściciela w ewidencji pojazdów.