W związku z sytuacją epidemiczną wypełniony prawidłowo wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego.

Wyprodukowane prawo jazdy zostanie odesłane na adres wskazany w podaniu, które należy dołączyć do wniosku.

W przypadku kierowcy posiadającego prawo jazdy należy je przesłać do urzędu wraz z podaniem w celu jego unieważnienia i wydania nowego dokumentu.


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2019r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 lipca 2019r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

II. Wymagane wnioski:


III. Wymagane załączniki:

  1. Kolorowa fotografia o wymiarach 35 × 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70%–80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu Dziennik Ustaw – 3 – Poz. 231 wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.4)); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Świadectwo lekarskie wystawione przez lekarza uprawnionego do badań kierowców, jeżeli w aktach kierowcy orzeczenie lekarskie zawiera termin kolejnego badania lekarskiego, który upłynął, bądź orzeczenie to zawiera braki formalne. 
  3. Kserokopia obustronna prawa jazdy.
  4. W przypadku kat.C,C+E,D,D+E orzeczenie psychologiczne.

IV. Dokumenty do wglądu:

  • dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem i adresem,
  • posiadane prawo jazdy (w przypadku podwyższenia kwalifikacji). 

V. Opłaty:

  • nowe prawo jazdy:

    - 100 zł na konto: Urząd Miasta Częstochowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A. 56 1030 1104 0000 0000 9325 1003

- opłata ewidencyjna 0,50 zł wpłacona na konto: Urząd Miasta Częstochowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A. 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005;

  • pozwolenie do kierowania tramwajami:
    - 30 zł na konto: Urząd Miasta Częstochowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A. 56 1030 1104 0000 0000 9325 1003

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).


Opłaty można dokonać przy pomocy karty płatniczej w punkcie opłat Urzędu Miasta Częstochowy ul. Jerzego Waszyngtona 5, I piętro.


VI. Termin załatwienia sprawy:

  • do miesiąca od daty wpływu dokumentów i złożenia opłat, pozwolenie do kierowania tramwajem - 7 dni