I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 kwietnia 2022 w sprawie wydawania karty kwalifikacji kierowcy;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o wydanie PKK - F-SO0441
    do pobrania: F-SO0441.pdf
  • wniosek o wydanie PKZ dla obcokrajowców - F-SO0442
    do pobrania: F-SO0442.pdf

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  1. Kolorowa fotografia o wymiarach 35×45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70%–-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu Dziennik Ustaw – 3 – Poz. 231 wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm. 4); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Świadectwo lekarskie wystawione przez lekarza uprawnionego do badań kierowców, jeżeli w aktach kierowcy orzeczenie lekarskie zawiera termin kolejnego badania lekarskiego, który upłynął, bądź orzeczenie to zawiera braki formalne. 
  3. Kserokopia obustronna prawa jazdy.
  4. W przypadku kat.C,C+E,D,D+E orzeczenie psychologiczne.
  5. Kserokopia świadectwa kwalifikacji zawodowej, jeżeli jest wymagane.
  6. Karta kwalifikacji kierowcy, jeżeli jest wymagana.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem i adresem,
  • posiadane prawo jazdy (w przypadku podwyższenia kwalifikacji). 

V. Opłaty:

  • bez opłat

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • 2 dni od dnia złożenia wniosku

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223 stanowisko 11,12 i 13
    tel.: 34 37-07-725 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Agata Drynda-Kmieć, Małgorzata Fijołek, Patrycja Jarzębska, Agata Hajnrych

IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530
  • wtorek: 730 - 1700

X. Tryb odwoławczy:

  • Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

XI. Uwagi:

  • Po zdanych egzaminach należy dokonać opłaty za dokument, a potwierdzenia wpłat dostarczyć do tutejszego wydziału osobiście lub drogą elektroniczną jako załącznik w formacie PDF na e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl
    • 100 zł,
    • oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł,

      pozwolenie do kierowania tramwajami:

    • 30 zł.

      Nr konta: Bank Handlowy w Warszawie S.A. 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005.

  • Opłaty można dokonać :
    • przy pomocy karty płatniczej we wpłatomatach zlokalizowanych w budynkach UM przy ul. Śląskiej 11/13 i Waszyngtona 5;
    • gotówką bez dodatkowych opłat we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł na konto Urzędu Miasta Częstochowy 12 1030 1986 7261 0000 0002 9020 (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

Klauzula informacyjna