W związku z epidemią koronawirusa w celu rejestracji pojazdu wszystkie wymagane dokumenty (oryginały) wraz z tablicami, wnioskiem i opłatami należy składać za pośrednictwem poczty, wysyłając je na adres:

Urząd Miasta Częstochowy
Referat Komunikacji
ul. Śląska 11/13
42-217 Częstochowa


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa  z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych;
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych;
  • Rozporządzenie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji z 3 kwietnia 2002 r. w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.

II. Wymagane wnioski:


III. Wymagane załączniki:

  1. zaświadczenie o przekazaniu pojazdu lub niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, dowód rejestracyjny i karta pojazdu, jeżeli była wydana, tablice;
  2. zaświadczenie wydane przez właściwy organ policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu, oświadczenie, dowód rejestracyjny i karta pojazdu, jeżeli była wydana;
  3. dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i stosowne oświadczenie lub kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą;
  4. dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego, dowód rejestracyjny i karta pojazdu, jeżeli była wydana, tablice rejestracyjne;
  5. dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu, dowód rejestracyjny, karta pojazdu, jeżeli była wydana.

IV. Dokumenty do wglądu:

  1. polisa OC ważna na dzień kasacji pojazdu;

  2. dokument określający tożsamość właściciela: 
  • w przypadku osoby fizycznej - dowód osobisty, pełnomocnictwo pisemne do załatwienia sprawy udzielone pełnomocnikowi w przypadku braku możliwości osobistego stawienia się współwłaściciela/li/;
  • w przypadku osoby prawnej - oryginały aktualnego wyciągu z rejestru sądowego oraz zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON, pełnomocnictwo pisemne - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (z wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez jej organy lub prokurenta);
  • dokumenty tożsamości osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, pełnomocnictwo pisemne do załatwienia sprawy, udzielone pełnomocnikowi w przypadku braku możliwości osobistego stawienia się współwłaściciela/li/.


Wszystkie załączniki do wniosku należy przedłożyć w oryginale. 


V. Opłaty:

  • opłata skarbowa 10 zł za wydanie decyzji;

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie, a w przypadku sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
    tel.: 34 37 07 724 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Wiktor Bogdanowicz, Joanna Cypryńska, Piotr Kardynał, Bożena Kubarska, Jolanta Lityńska, Magdalena Molenda, Michał Stala, Żaneta Ślęzak, Iwona Telehojna, Bożena Traczyk, Marta Wrona, Agata Wysocka, Marta Zakrzewska, Beata Zjawiona, Bożena Płocica, Sylwia Rogalska

IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
  • wtorek: 730 - 1700

X. Tryb odwoławczy:

  • Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.