I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 czerwca 2004 r. w sprawie trybu dokonywania w dowodach rejestracyjnych pojazdów mechanicznych adnotacji o ustanowieniu zastawu rejestrowego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
    Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o wpis zastawu rejestrowego oraz o anulowanie zastawu rejestrowego - F-SO0471
    do pobrania: F-SO0471.doc, F-SO0471.pdf

III. Wymagane załączniki:

  1. Wpisu zastawu rejestrowego dokonuje się na podstawie jednego z następujących dokumentów: 
    1) aktualnego lub pełnego odpisu z rejestru zastawów, 
    2) zaświadczenia wydanego przez centralną informację o zastawach rejestrowych wskazującego, że dany podmiot jako zastawca określonego przedmiotu zastawu rejestrowego jest wpisany do rejestru zastawów pod daną pozycją rejestru zastawów. 
  2. Anulowania zastawu rejestrowego dokonuje się na podstawie jednego z następujących dokumentów: 
    1) odpisu prawomocnego postanowienia sądu prowadzącego rejestr zastawów, o wykreśleniu zastawu rejestrowego na pojeździe z rejestru zastawów, 
    2) pisemnej informacji o wykreśleniu zastawu rejestrowego pod danym numerem pozycji rejestru zastawów warz z podaniem daty wykreślenia oraz nazwy sądu, który wydał postanowienie o wykreśleniu tego zastawu.

IV. Dokumenty do wglądu:

  • dokument określający tożsamość właściciela: 
    - w przypadku osoby fizycznej - dowód osobisty, pełnomocnictwo pisemne do załatwienia sprawy udzielone pełnomocnikowi w przypadku braku możliwości osobistego stawienia się współwłaściciela/li/;
    - w przypadku osoby prawnej - oryginały aktualnego wyciągu z rejestru sądowego oraz zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON, pełnomocnictwo pisemne - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (z wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez jej organy lub prokurenta);
    - dokumenty tożsamości - tym przypadku pojazd będzie rejestrowany na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, pełnomocnictwo pisemne do załatwienia sprawy, udzielone pełnomocnikowi w przypadku braku możliwości osobistego stawienia się współwłaściciela/li/.


Wszystkie załączniki do wniosku należy przedłożyć w oryginale. 


V. Opłaty:

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową* 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
    tel.: 34 37 07 724 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Piotr Kardynał. Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Marta Zakrzewska, Adriana Cierpiał, Beata Zjawiona, Joanna Cypryńska, Michał Stala, Monika Kowalik, Anna Reterska, Magdalena Nowak

IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
  • wtorek: 730 - 1700

Klauzula informacyjna