W związku z sytuacją epidemiczną wypełniony prawidłowo wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego. 
W przypadku osób starających się o zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub przywrócenie cofniętego uprawnienia zobowiązanych do zdania egzaminu kontrolnego profil kandydata na kierowcę zostanie odesłany tą samą drogą lub na adres e-mail jeżeli zostanie podany we wniosku.
W przypadku zwrotu prawa jazdy znajdującego się w depozycie lub wydania nowego po okresie zatrzymania należy dołączyć podanie z informacją o adresie na który ma zostać odesłany dokument.


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 4 marca 2016r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców;
  • Rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy;
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2019r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 lipca 2019r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojzadów i Kierowców;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

II. Wymagane wnioski:


III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • W przypadku braku aktualnych badań lekarskich i psychologicznych - orzeczenie lekarskie i psychologiczne.
  • Zaświadczenie o ukończeniu kursu reedukacyjnego o ile było wymagane.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem i adresem.

V. Opłaty:

  • opłata ewidencyjna - 0,50 zł wpłacona na konto: Urząd Miasta Częstochowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A. 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005;
  • opłata ewidencyjna - 1 zł w przypadku ubiegania się o wpis do prawa jazdy informacji o ograniczeniu uprawnień do kierowania wyłącznie pojazdem wyposażonym w blokadę alkoholową.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie, a w przypadku sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 221
    tel.: 34 37-07-721 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Aneta Chrzanowska, Izabela Hutny-Kozieł, Sylwia Nowak

IX. Godziny pracy:

  • od poniedziałku do piątku: 730 - 1530

X. Tryb odwoławczy:

  • Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

XI. Uwagi:

  • brak

Klauzula informacyjna