I. Jednostka udzielająca informacji w sprawie:

  • Wydział Spraw Obywatelskich
    Referat Komunikacji
    ul. Jerzego Waszyngtona 5, pokój 219
    tel.: 34 37 07 719 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl   

    Kierownik Referatu:  Agata Głowacz 

    Pracownicy: Magdalena Molenda, Marta Wrona

  • Godziny pracy:
    od poniedziałku do piątku: 730 - 1530

  • O wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów i wydanie zaświadczenia o dokonanym wpisie może  ubiegać się podmiot gospodarczy (osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nie posiadająca osobowości prawnej) deklarujący prowadzenie działalności gospodarczej na obszarze miasta Częstochowy.

  • Wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów uzyska przedsiębiorca, który złożył wniosek wraz z oświadczeniem oraz spełnia następujące warunki: 

    1. Posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

    2. Nie jest podmiotem, w stosunku do którego wszczęto postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne.

    3. Nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub za przestępstwo przeciwko dokumentom - dotyczy osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej.

    4. Posiada wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań.

    5. Posiada poświadczenie, wydane przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganymi odpowiednio do zakresu przeprowadzonych badań.

    6. Zatrudnia uprawnionych diagnostów.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów - F-SO0511
    do pobrania: F-SO0511.doc, F-SO0511.pdf

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • Kserokopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji gospodarczej lub wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, albo dokument stwierdzający tożsamość osoby w przypadku osoby fizycznej.
  • Zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego stwierdzające niekaralność za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciw dokumentom.
  • Kserokopia zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), o ile przedsiębiorca taki posiada.
  • Kserokopię poświadczenia wydanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
  • Kserokopie aktualnych uprawnień zatrudnionych diagnostów.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • Oryginały przedłożonych dokumentów.
  • Dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach – inny dokument ze zdjęciem pozwalający na ustalenie tożsamości.

V. Opłaty:

  • Opłata skarbowa za wpis do rejestru działalności regulowanej - 412 zł.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

  • Osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich:
    ul. Jerzego Waszyngtona 5, pokój: 219

  • Elektronicznie, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) z wykorzystaniem na ePUAP formularza elektronicznego "Pismo ogólne do podmiotu publicznego", dołączenia do niego wypełnionego wniosku, wymaganych do wniosku załączników, opatrzenia pisma ogólnego podpisem elektronicznym: podpisem zaufanym (opcja bezpłatna; instrukcje jak założyć i potwierdzić Profil Zaufany dostępne są na stronie: https://pz.gov.pl/dt/help), e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym (opcja podpisu płatnego) oraz przesłania na adres elektroniczny Urzędu Miasta Częstochowy: /97j3t1ixjk/SkrytkaESP

    UWAGA! Sprawę można załatwić częściowo elektronicznie; złożenie wniosku elektronicznego wiąże się z koniecznością dostarczenia do Urzędu oryginału dokumentów.

  • Za pośrednictwem poczty na adres:
    Urząd Miasta Częstochowy
    Wydział Spraw Obywatelskich
    ul. Śląska 11/13 
    42-217 Częstochowa

VII. Termin załatwienia sprawy:

  • do 7 dni

VIII. Tryb odwoławczy:

  • Od decyzji odmownej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

IX. Uwagi:

  • Po wydaniu zaświadczenia następuje wpisanie danych ośrodka do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej

X. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 1 października 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów;
  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 listopada 2014r. w sprawie szkolenia i egzaminowania diagnostów oraz wzorów dokumentów z tym związanych.

Klauzula informacyjna