I. Jednostka udzielająca informacji w sprawie :

  • Wydział Spraw Obywatelskich
    Referat Komunikacji
    ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
    tel.: 34 37 07 724
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl 

    Kierownik Referatu:  Agata Głowacz 

    Pracownicy: Piotr Kardynał. Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Marta Zakrzewska, Adriana Cierpiał, Beata Zjawiona, Michał Stala, Monika Kowalik, Anna Reterska, Magdalena Nowak

  • Godziny pracy:
    poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
    wtorek: 730 - 1700

II. Wymagane wnioski:

  • Wniosek o rejestrację, czasową rejestrację i wyrejestrowanie pojazdu - F-SO0631
    do pobrania: F-SO0631.doc, F-SO0631.pdf

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • Oryginał dowodu własności pojazdu, np. umowa kupna - sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa o dożywocie, faktura potwierdzająca nabycie pojazdu, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności;
  • Dotychczasowy dowód rejestracyjny (z ważnym badaniem technicznym - w przypadku nieaktualnych badań dokonuje się rejestracji czasowej na wniosek strony);
  • Dotychczasowe tablice rejestracyjne (nawet jeżeli są białe i wydane wcześniej w Urzędzie Miasta Częstochowy – w tym przypadku tablice nie są zmieniane, ale jest dokonywana przez pracownika legalizacja tablic, czyli zmiana znaków legalizacyjnych), do urzędu należy przynieść dodatkową tablicę rejestracyjną do oznaczenia bagażnika zakrywającego tylną tablicę rejestracyjną  w celu legalizacji lub jej zwrotu, jeżeli była wydana. W przypadku utraty tablicy stosowne oświadczenie;
  • Dowód opłaty za rejestrację;
  • Wszystkie formalności załatwia osobiście właściciel/właściciele pojazdu za okazaniem dowodu osobistego lub mDowodu w aplikacji mObywatel. Dopuszcza się załatwienie spraw przez pełnomocnika lub pełnomocników ustanowionych przez właściciela/współwłaściciela (druk Pełnomocnictwa);

    W przypadkach szczególnych, rodzaj i liczba załączników może ulec zmianie.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • Dowód osobisty lub mDowód w aplikacji mObywatel lub paszport;
  • cudzoziemcy – karta pobytu.

V. Opłaty:

  • Za rejestrację:
    - samochodu – 160,00 zł,
    - przyczepy, naczepy, motocykla, ciągnika rolniczego – 120,00 zł,
    - motoroweru – 110,00 zł,
    za wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej (bagażnik) - 52,50 zł;

  • Za tablice indywidualne:
    - samochodowe – 1080,00 zł,
    - motocykl – 580,00 zł;

  • Za tablice zabytkowe:
    - samochodowe – 180,00 zł
    - motocyklowe – 130,00 zł

Ponadto:

  • W przypadku złożenia wniosku o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego (dotyczy tzw. "Eurotablic", czyli tablic rejestracyjnych posiadających znak flagi Unii Europejskiej), opłata wynosi 66,50 zł.
  • W przypadku legalizacji dodatkowej tablicy rejestracyjnej (bagażnik), do opłaty 66,50 zł należy dodać opłatę za znak legalizacyjny w wysokości 12,50 zł.
  • W przypadku konieczności wydania pozwolenia czasowego do opłaty 66,50 zł należy dodać opłatę za pozwolenie czasowe w wysokości 13,50 zł.
  • Nie możesz zachować białych tablic rejestracyjnych z flagą Polski oraz czarnych tablic rejestracyjnych. Nie można również zachować tablic, które nie są utrzymane w należytym stanie, są nieczytelne lub uszkodzone.

VI. Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

  • Osobiście w siedzibie Wydziału Spraw Obywatelskich ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223.

    W pokoju 223 funkcjonuje automatyczny system kolejkowy -  przed zgłoszeniem się na stanowisko należy pobrać bilet z automatu biletowego (znajdującego się na każdym piętrze) z literą „K”. Dokumenty można złożyć na stanowisku, nad którym wyświetla się numer biletu.

  • Elektronicznie, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) z wykorzystaniem na ePUAP formularza elektronicznego "Pismo ogólne do podmiotu publicznego", dołączenia do niego wypełnionego wniosku, wymaganych do wniosku załączników, opatrzenia pisma ogólnego podpisem elektronicznym: podpisem zaufanym (opcja bezpłatna; instrukcje jak założyć i potwierdzić Profil Zaufany dostępne są na stronie: https://pz.gov.pl/dt/help), e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym (opcja podpisu płatnego) oraz przesłania na adres elektroniczny Urzędu Miasta Częstochowy: /97j3t1ixjk/SkrytkaESP

    UWAGA! Złożenie wniosku elektronicznego wiąże się z koniecznością dostarczenia do Urzędu oryginałów dokumentów.

VII. Termin załatwienia sprawy:

  • Do 30 dni.

    UWAGA:
    Zgodnie z art. 35 § 5 Kodeksu Postępowania Administracyjnego do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
    O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w powyższych terminach strony zawiadamia się, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

VIII. Tryb odwoławczy:

  • Odwołanie od decyzji wnosi się, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem organu, który decyzję wydał.

IX. Uwagi:

  • Wydział Spraw Obywatelskich przyjmuje interesantów z wykorzystaniem automatycznego systemu kolejkowego oraz internetowej rezerwacji wizyt.
  • Jeżeli dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności pojazdu są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym, do wniosku o rejestrację należy załączyć wszystkie kolejne dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.
  • W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów Wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie od 7 do 14 dni i złożenia w Wydziale Spraw Obywatelskich (termin załatwienia sprawy liczy się od daty złożenia wszystkich wymaganych dokumentów). Nieuzupełnienie brakujących dokumentów w określonym terminie będzie skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
  • Informacje o możliwości odebrania dowodu rejestracyjnego można uzyskać: na stronie www.info-car.pl podając 5 ostatnich znaków nr nadwozia wraz z nr rejestracyjnym pojazdu; telefonicznie pod nr tel. Wydziału Spraw Obywatelskich.
  • Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego zarejestrowanie w terminie 30 dni od dnia nabycia pojazdu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin do rejestracji pojazdu biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sadu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia. W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie obrotu pojazdami termin do złożenia wniosku o rejestrację to 90 dni.

    Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązany do złożenia wniosku o rejestrację nie złoży tego wniosku terminie 30 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł.

    Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni (przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) nie złoży wniosku w terminie podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 zł.

    Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić urząd w terminie nieprzekraczającym 30 dni o wszelkich zmianach danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym (w tym zmianach właściciela, współwłaściciela, zmianach adresu zamieszkania, zmianach stanu faktycznego wymagających zmiany danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym).

X. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów;
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników.

Klauzula informacyjna