W związku z epidemią koronawirusa w celu rejestracji pojazdu należy telefonicznie ustalić termin wizyty, nr. telefonu: 34 3707 722, 34 3707 724. 
Dokumenty (oryginały) wraz z tablicami, wnioskiem i opłatami można również składać za pośrednictwem poczty, wysyłając je na adres:


Urząd Miasta Częstochowy
Referat Komunikacji
ul. Śląska 11/13
42-217 Częstochowa


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
  • Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa  z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 20 października 2003 r. w sprawie warunków i trybu wydania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz jej opisu;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z 24 marca 2016 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 lipca 2019r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o rejestrację, czasową rejestrację i wyrejestrowanie pojazdu - F-SO0661
    do pobrania: F-SO0661.doc, F-SO0661.pdf

III. Wymagane załączniki:

  • potwierdzenie wniesienia opłat, 
  • dowód własności pojazdu (oryginał faktury),
  • świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenie jednostkowego pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu,
  • karta pojazdu (nie dotyczy przyczep, naczep, motorowerów i ciągników rolniczych),
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy,
  • oświadczenie o podleganiu zapewnienia sieci zbierania pojazdów (może być złożone na fakturze) wystawione przez przedsiębiorcę wprowadzającego pojazd (producent lub importer pojazdów), który wydaje karty pojazdów.

    Wszystkie załączniki do wniosku należy przedłożyć w oryginale. 

IV. Dokumenty do wglądu:

  • dokument określający tożsamość właściciela: 
    • w przypadku osoby fizycznej - dowód osobisty, pełnomocnictwo pisemne do załatwienia sprawy udzielone pełnomocnikowi w przypadku braku możliwości osobistego stawienia się współwłaściciela/li/;
    • w przypadku osoby prawnej - oryginały aktualnego wyciągu z rejestru sądowego oraz zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON, pełnomocnictwo pisemne - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (z wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez jej organy lub prokurenta);
    • dokumenty tożsamości - tym przypadku pojazd będzie rejestrowany na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, pełnomocnictwo pisemne do załatwienia sprawy, udzielone pełnomocnikowi w przypadku braku możliwości osobistego stawienia się współwłaściciela/li/.

Wszystkie załączniki do wniosku należy przedłożyć w oryginale. 


V. Opłaty:

  • SAMOCHÓD, 
    CIĄGNIK SAMOCHODOWY: 
    - 178,50 zł + 2 zł opłata ewidencyjna; 

  • NACZEPA, 
    PRZYCZEPA, 
    MOTOCYKL:
    - 120 zł + 1,50 zł opłata ewidencyjna;

  • MOTOROWER:
    - 110 zł + 1,50 zł opłata ewidencyjna;

    Opłata rejestracyjna: Bank Handlowy w Warszawie S.A. nr 56 1030 1104 0000 0000 9325 1003.

    Opłata ewidencyjna: Bank Handlowy w Warszawie S.A. nr 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005.

    Opłaty można dokonać przy pomocy karty płatniczej w punkcie opłat Urzędu Miasta Częstochowy ul. Jerzego Waszyngtona 5, I piętro.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie, a w przypadku sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • Składanie wniosków: ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
    tel.: 34 37 07 724 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl  

    Pracownicy: Piotr Kardynał. Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Marta Zakrzewska, Adriana Cierpiał, Beata Zjawiona, Joanna Cypryńska, Michał Stala, Monika Kowalik, Anna Reterska, Magdalena Nowak

IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
  • wtorek: 730 - 1700

X. Tryb odwoławczy:

  • Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Klauzula informacyjna