I. Jednostka udzielająca informacji w sprawie:

  • Wydział Spraw Obywatelskich
    Referat Komunikacji
    ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
    tel.: 34 37 07 724 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl   

    Pracownicy: Piotr Kardynał. Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Marta Zakrzewska, Adriana Cierpiał, Beata Zjawiona, Joanna Cypryńska, Michał Stala, Monika Kowalik, Anna Reterska, Magdalena Nowak

  • Godziny pracy:
    poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
    wtorek: 730 - 1700

II. Wymagane wnioski:

  • Wniosek o rejestrację, czasową rejestrację i wyrejestrowanie pojazdu - F-SO0661
    do pobrania: F-SO0661.doc, F-SO0661.pdf

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • potwierdzenie wniesienia opłat, 
  • dowód własności pojazdu (oryginał faktury),
  • świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenie jednostkowego pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu,
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy,
  • oświadczenie o podleganiu zapewnienia sieci zbierania pojazdów (może być złożone na fakturze) wystawione przez przedsiębiorcę wprowadzającego pojazd (producent lub importer pojazdów), który wydaje karty pojazdów.

    Wszystkie załączniki do wniosku należy przedłożyć w oryginale. 

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • Dowód osobisty lub mDowód w aplikacji mObywatel lub paszport; cudzoziemiec – karta pobytu.

V. Opłaty:

  • SAMOCHÓD, 
    CIĄGNIK SAMOCHODOWY: 
    - 160 zł; 

  • NACZEPA, 
    PRZYCZEPA, 
    MOTOCYKL:
    - 120 zł;

  • MOTOROWER:
    - 110 zł;

    Nr konta: Urząd Miasta Częstochowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A. 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005.

  • Opłaty można dokonać:
    • przy pomocy karty płatniczej we wpłatomatach zlokalizowanych w budynkach UM przy ul. Śląskiej 11/13 i Waszyngtona 5;
    • gotówką bez dodatkowych opłat we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

  • Osobiście w siedzibie Wydziału Spraw Obywatelskich:
    ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223.

    W pokoju 223 funkcjonuje automatyczny system kolejkowy -  przed zgłoszeniem się na stanowisko należy pobrać bilet z automatu biletowego (znajdującego się na każdym piętrze) pobierając bilet z literą „L”. Dokumenty można złożyć na stanowisku, nad którym wyświetla się numer biletu.

  • Elektronicznie - korzystając z usługi zgłoś zbycie pojazdu na platformie gov.pl.

  • Elektronicznie poprzez esp.pwpw.pl.

  • Za pośrednictwem poczty na adres:
    Urząd Miasta Częstochowy
    Wydział Spraw Obywatelskich
    ul. Śląska 11/13
    42-217 Częstochowa

VII. Termin załatwienia sprawy:

  • Niezwłocznie, a w przypadku sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca.

  • Jeśli  zbycie zgłaszane jest w urzędzie – urzędnik umieszcza na dokumencie, który potwierdza zbycie, urzędową adnotację. Nie ma oddzielnego dokumentu urzędowego.

VIII. Tryb odwoławczy:

  • Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

IX. Uwagi:

  • Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoba (lub podmiot) zbywająca pojazd jest obowiązana zawiadomić urząd, w terminie nie przekraczającym 30 dni, natomiast w przypadku nabycia pojazdu należy złożyć wniosek o rejestrację pojazdu (zarejestrować) w terminie 30 dni.
    Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium RP w zakresie obrotu pojazdami jest obowiązany złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni od dnia nabycia.

    Kary pieniężne za niedotrzymanie obowiązku:
    • 250 zł kary pieniężnej za niezawiadomienie o zbyciu pojazdu w terminie 30 dni.
    • 500 zł kary pieniężnej za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie 30 dni, ale nieprzekraczającym 180 dni.
    • 1000 zł kary pieniężnej za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie 90 dni, ale nieprzekraczającym 180 dni, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.
    • 1000 zł kary pieniężnej za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie 30 dni, ale przekraczającym 180 dni.
    • 2000 zł kary pieniężnej za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie 90 dni, ale przekraczającym 180 dni, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.

X. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
  • Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów;
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników.

Klauzula informacyjna