I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2011r. w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane.

II. Wymagane wnioski i oświadczenia:

  • brak

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • brak

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • Dokumenty wymagane do odbioru pojazdu z parkingu strzeżonego:
    1. Dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) pojazdu bądź inny dokument przedstawiający prawo do dysponowania nim,a w sytuacji zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez upoważnione do tego służby – stosowne pokwitowanie.

    2. Opłata za usunięcie i przechowywanie pojazdu.

V. Opłaty:

  • Opłaty za usuniecie pojazdów z drogi i za dobę ich przechowywania na parkingu strzeżonym pobierane są według stawek określonych w uchwale nr 9.II.2018 Rady Miasta Częstochowy z dnia 29 listopada 2018r. w sprawie ustalenia opłat za usuwanie i przechowywanie usuniętych pojazdów.

    Opłaty należy wnosić na rachunek bankowy Urzędu Miasta Częstochowy nr Bank Handlowy w Warszawie S.A. 56 1030 1104 0000 0000 9325 1003.

    W tytule wpłaty należy podać: imię, nazwisko i adres wpłacającego; opłata za usunięcie i przechowywanie na parkingu strzeżonym; numer rejestracyjny pojazdu; dopuszczalną masę całkowitą pojazdu i ilość dni przechowywania na parkingu strzeżonym.

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • Sprawy załatwia się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
  • Sprawa załatwiana jest w urzędzie niezwłocznie.

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 220
    tel.: 34 37-07-720 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl 

    Pracownicy: Agata Głowacz, Marta Wrona

IX. Godziny pracy:

  • od poniedziałku do piątku: 730 - 1530

X. Tryb odwoławczy:  

  • brak

XI. Uwagi:

  1. Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.

  2. Pojazd usunięty w trybie określonym w ust. 1, nieodebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność Gminy z mocy ustawy.

  3. Przepisy ust. 2 nie stosuje się, gdy nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od osoby zobowiązanej.

  4. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, gdy w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru.

    Odbiór pojazdu jest możliwy po przedstawieniu dowodu uiszczenia opłaty na rzecz Gminy Miasta Częstochowy za usunięcie pojazdu i jego przechowywanie oraz zezwolenia na odbiór pojazdu wydanego przez podmiot wydający dyspozycję jego usunięcia.

    W przypadku nieodebrania pojazdu usuniętego z drogi na podstawie art. 50a, ustawy prawo o ruchu drogowym z parkingu strzeżonego w ciągu 6 miesięcy od jego usunięcia Prezydent przejmuje na własność Gminy usunięty pojazd. Wówczas koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu. Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów.

    W 2021 roku jednostką uprawnioną do usuwania z drogi na terenie na terenie Miasta Częstochowy pojazdów usuniętych w trybie art.50a i art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym i przemieszczania ich na parking strzeżony przy ul. Marysia 93 w Częstochowie, jest firma: Auto Pomoc Serwis Sp. z o.o., ul. Gminna 14A, 42-221 Częstochowa, tel. 34 3726600, 880 28 58 28.

Klauzula informacyjna