Procedura dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy w kraju urodzenia nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego bądź nie sporządzono aktu urodzenia.

Jeśli sporządzono akt urodzenia i wnioskodawca posiada odpis tego aktu, proszę wybrać procedurę: Wpisanie zagranicznego aktu urodzenia na podstawie odpisu aktu urodzenia (transkrypcja).

Jeśli sporządzono akt urodzenia i według prawa miejsca sporządzenia dokumentu stanowi on akt stanu cywilnego, ale uzyskanie przez wnioskodawcę odpisu nie jest możliwe lub wiąże się z poważnymi trudnościami, pod określonymi warunkami wnioskodawca może złożyć wniosek o odtworzenie treści aktu urodzenia.


I. Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego;
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
 
II. Wymagane wnioski:

wniosek o odtworzenie treści aktu zgonu - F-USC0031
do pobrania: F-USC0031.doc, F-USC0031.pdf
 
III. Wymagane załączniki do wniosku:

dowód wniesienia opłaty skarbowej, 
oryginały wszelkich dokumentów potwierdzających fakt sporządzenia aktu będącego przedmiotem odtworzenia,
urzędowe tłumaczenie wyżej wymienionych dokumentów, dokonane przez polskiego tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) albo polskiego konsula, ewentualnie formularz wielojęzyczny, wydany na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/1191 w kraju będącym członkiem Unii Europejskiej,
dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub istnienie interesu prawnego – wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba inna niż uprawniona.
 
IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

Dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty lub paszport).
 
V. Opłaty:

Opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu zgonu po dokonaniu odtworzenia - 39 zł.


W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
 
VI. Termin załatwienia sprawy:

Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

 
VII. Jednostka odpowiedzialna:

Urząd Stanu Cywilnego
 
VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

ul. Focha 19/21 (wejście od stron ul. Jana III Sobieskiego)
tel.: 34 37-07-486
e-mail: usc@czestochowa.um.gov.pl
 
IX. Godziny pracy:

poniedziałek - piątek: 730 - 1530
 
X. Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Częstochowie w terminie 14 dni od otrzymania decyzji odmownej.
 
XI. Uwagi:

Z wnioskiem o odtworzenie aktu może wystąpić osoba, której akt dotyczy lub osoba, która wykaże interes prawny w odtworzeniu albo pełnomocnik.
Dokumenty będące podstawą odtworzenia nie podlegają zwrotowi.
 
Klauzula informacyjna