Procedura dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy w kraju urodzenia nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego bądź nie sporządzono aktu urodzenia.

Jeśli sporządzono akt urodzenia i wnioskodawca posiada odpis tego aktu, proszę wybrać procedurę: Wpisanie zagranicznego aktu urodzenia na podstawie odpisu aktu urodzenia (transkrypcja).

Jeśli sporządzono akt urodzenia i według prawa miejsca sporządzenia dokumentu stanowi on akt stanu cywilnego, ale uzyskanie przez wnioskodawcę odpisu nie jest możliwe lub wiąże się z poważnymi trudnościami, pod określonymi warunkami wnioskodawca może złożyć wniosek o odtworzenie treści aktu urodzenia.


I. Jednostka udzielająca informacji w sprawie:

  • Urząd Stanu Cywilnego
    Referat ds. Rejestracji urodzeń
    ul. Focha 19/21, pokój 1 (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego)
    tel.: 34 37-07-481

    e-mail: usc@czestochowa.um.gov.pl

  • Godziny przyjęć interesantów: 
    - poniedziałek, środa, czwartek, piątek od 730 do 1530 
    - wtorek od 730 do 1700

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o rejestrację urodzenia, który nastąpił poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w kraju w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego bądź nie sporządzono aktu urodzenia - F-USC0231
    do pobrania: F-USC0231.doc, F-USC0231.pdf

 III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • dowód wniesienia opłaty skarbowej,
  • oryginały wszelkich dokumentów potwierdzających urodzenie,
  • tłumaczenie wyżej wymienionych dokumentów, dokonane przez polskiego tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) albo polskiego konsula lub wielojęzyczny formularz tłumaczenia dokumentu wydany na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/1191 wydany w kraju będącym członkiem Unii Europejskiej przez właściwy Urząd Stanu Cywilnego,
  • dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub istnienie interesu prawnego – wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba inna niż uprawniona.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • Dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty lub paszport).

V. Opłaty:

  • Opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po dokonaniu odtworzenia - 39 zł.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

  • Osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w Częstochowie:
    ul. Focha 19/21; pokój 1 (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego).

VII. Termin załatwienia sprawy:

  • Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

VIII. Tryb odwoławczy:

  • Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Częstochowie w terminie 14 dni od otrzymania decyzji odmownej.

IX. Uwagi:

  • Z wnioskiem o rejestrację urodzenia może wystąpić osoba, której akt dotyczy, jej przedstawiciel ustawowy lub osoba, która wykaże interes prawny w rejestracji.

  • Dokumenty będące podstawą rejestracji nie podlegają zwrotowi.

X. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;

Klauzula informacyjna