Procedura dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy w kraju zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego bądź nie sporządzono aktu zgonu.

Jeśli sporządzono akt zgonu i wnioskodawca posiada odpis tego aktu, proszę wybrać procedurę: Wpisanie zagranicznego aktu zgonu na podstawie odpisu aktu zgonu (transkrypcja).

Jeśli sporządzono akt zgonu  i według prawa miejsca sporządzenia dokumentu stanowi on akt stanu cywilnego, ale uzyskanie przez wnioskodawcę odpisu nie jest możliwe lub wiąże się z poważnymi trudnościami, pod określonymi warunkami wnioskodawca może złożyć wniosek o odtworzenie treści aktu zgonu.


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o rejestrację małżeństwa zawartego w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego - F-USC0251
    do pobrania: F-USC0251.doc, F-USC0251.pdf

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • dowód wniesienia opłaty skarbowej;
  • oryginały wszelkich dokumentów potwierdzających zgon;
  • tłumaczenie wyżej wymienionych dokumentów, dokonane przez polskiego tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) albo polskiego konsula lub wielojęzyczny formularz tłumaczenia dokumentu wydany na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/1191 wydany w kraju będącym członkiem Unii Europejskiej przez właściwy Urząd Stanu Cywilnego;
  • dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub istnienie interesu prawnego – wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba inna niż uprawniona.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • Dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty lub paszport).

V. Opłaty:

  • Opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po dokonaniu odtworzenia - 39 zł.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Urząd Stanu Cywilnego

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:


IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek - piątek: 730 - 1530

 


X. Tryb odwoławczy:

  • Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Częstochowie w terminie 14 dni od otrzymania decyzji odmownej.

XI. Uwagi:

  • Z wnioskiem o rejestrację zgonu może wystąpić osoba, której akt dotyczy, jej przedstawiciel ustawowy lub osoba, która wykaże interes prawny w rejestracji.
  • Dokumenty będące podstawą rejestracji nie podlegają zwrotowi.

Klauzula informacyjna