I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 maja 2016r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 2 kwietnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

II. Wymagane wnioski:

wniosek o wymianę dowodu rejestracyjnego - F-SO0731
do pobrania: F-SO0731.doc, F-SO0731.pdf


III. Wymagane załączniki do wniosku:

dowód rejestracyjny,
karta pojazdu, jeżeli była wydana,
zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu.


IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

dowód osobisty


V. Opłaty:

72,50zł opłaty rejestracyjnej + 1 zł opłaty ewidencyjnej


Nr konta: Urząd Miasta Częstochowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A. 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005.



Opłaty można dokonać:przy pomocy karty płatniczej we wpłatomatach zlokalizowanych w budynkach UM przy ul. Śląskiej 11/13 i Waszyngtona 5;
gotówką bez dodatkowych opłat we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.


W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).


VI. Termin załatwienia sprawy:

niezwłocznie, a w przypadku sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca


VII. Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Spraw Obywatelskich


VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

Składanie wniosków: ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
tel.: 34 37 07 724 
e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl          

Pracownicy: Piotr Kardynał. Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Marta Zakrzewska, Adriana Cierpiał, Beata Zjawiona, Joanna Cypryńska, Michał Stala, Monika Kowalik, Anna Reterska, Magdalena Nowak


IX. Godziny pracy:

poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
wtorek: 730 - 1700


X. Tryb odwoławczy:  

brak


XI. Uwagi:

brak


Klauzula informacyjna