I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

II. Wymagane wnioski:


III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • dowód wniesienia opłaty skarbowej;

  • w zależności od okoliczności sprawy pomocne mogą być: reprodukcje, odpisy lub wypisy dokumentów archiwalnych, zagraniczne dokumenty stanu cywilnego - o ile stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i odnoszą się do osoby, której akt dotyczy lub jej wstępnych, jednak katalog ewentualnych dodatkowych dokumentów zaleca się uzgodnić z pracownikiem,

  • dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub istnienie interesu prawnego – wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba inna niż uprawniona.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • Dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty lub paszport).

V. Opłaty:

  • Opłata skarbowa* za uzupełnienie - 39 zł;

  • Opłata skarbowa* za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł (tylko w przypadku załatwiania sprawy przez osobę inną niż uprawniona; opłata nie dotyczy sytuacji, gdy pełnomocnictwo zostało udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Urząd Stanu Cywilnego

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Focha 19/21, 
  • uzupełnienie danych w aktach sporządzonych w latach ubiegłych: pokój 26 (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego), tel. 34 37-07-482;
  • uzupełnienie danych w aktach urodzeń i aktach małżeństw z bieżącego roku: (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego);
  • uzupełnienie danych w aktach zgonów z bieżącego roku: pokój 9 (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego), tel. 34 37-07-486.

e-mail: usc@czestochowa.um.gov.pl


IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek - piątek: 730 - 1530;

X. Tryb odwoławczy:

  • Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Częstochowie w terminie 14 dni od otrzymania decyzji odmownej.

XI. Uwagi:

  • Z wnioskiem o uzupełnienie aktu stanu cywilnego występuje osoba, której akt dotyczy, jej przedstawiciel ustawowy, osoba mająca w tym interes prawny lub prokurator.

  • Jeżeli akt zgonu nie zawiera daty lub godziny zgonu, a dane te nie wynikają z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego stanowiących podstawę sporządzenia aktu zgonu, uzupełnienia dokonuje sąd w postępowaniu nieprocesowym.

  • Dokumenty stanowiące podstawę uzupełnienia nie podlegają zwrotowi.

Klauzula informacyjna