I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 lutego 2021 w sprawie określenia wzoru formularza zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o wydanie decyzji o wyłączeniu stosowania przepisów art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – prawo budowlane (PB-13) - F-AAB0311
    do pobrania: F-AAB0311.doc, F-AAB0311.pdf

Wniosek składa się po wydaniu decyzji o pozwoleniu na budowę lub przyjętym zgłoszeniu. Wniosek o wyłączenie stosowania przepisów art. 45a ust 1 ustawy Prawo budowlane należy uzasadnić, poprzez wskazanie stopnia skomplikowania robót budowlanych lub innych ważnych względów. Zgodnie z art. 45a ust 5 i ust 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) wniosek może być wniesiony w postaci papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego. Formularz wniosku w formie dokumentu elektronicznego należy wypełnić za pośrednictwem strony internetowej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego udostępnionej pod adresem elektronicznym: https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/.


III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika;
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • brak

V. Opłaty:

  • Złożenie wniosku o wyłączeniu stosowania przepisów art. 45a ust. 1 ustawy Prawo budowlane nie wymaga wnoszenia żadnych opłat.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej). 

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • miesiąc - w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych 2 miesiące;

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej 

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Śląska 11/13, Parter - hol, Biuro Obsługi Interesanta stanowisko C
    tel.: 34 37-07-208 
    e-mail: aab@czestochowa.um.gov.pl

IX. Godziny pracy:

  • od poniedziałku do piątku: 730 - 1530

X. Tryb odwoławczy:

  • Odwołanie do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

XI. Uwagi:

  • brak