NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA i NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE W CZĘSTOCHOWIE
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W CELU ZAPOBIEGANIA ROZPRZESTRZENIANIA COVID–19
OBOWIĄZUJĄCA W PUNKTACH NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ I NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO
W CZĘSTOCHOWIE
Od 1 września w Punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego na terenie Częstochowy zacznie obowiązywać uszczegółowiona procedura postępowania w celu zapobiegania rozprzestrzeniania COVID-19. Na jej mocy wejście do Punktów i przebywanie w nich możliwe jest tylko w środkach ochrony osobistej, zasłaniających usta i nos. Przy wejściu do Punktów każdorazowo wszystkich wchodzących obowiązuje dezynfekcja rąk. Wchodzące do Punktów osoby, wypełniają oświadczenie, podając informację o aktualnym stanie swego zdrowia. Zalecane jest także mierzenie temperatury ciała. Do Punktów nie należy przynosić zbędnych rzeczy, dokumentów. Należy korzystać z własnych, o ile to możliwe, niezbędnych przyborów, w tym długopisów czy notatników. Zwiększenie restrykcji związane jest z obserwowanym w kraju przyrostem zachorowań na COVID-19. Treść procedury oraz oświadczenia można znaleźć na stronie BIP Urzędu Miasta Częstochowy w zakładce Nieodpłatna pomoc prawna oraz na stronie Urzędu Miasta Częstochowy www.czestochowa.pl.
Dodatkowo Punkty NPP oraz NPO od września będą funkcjonowały zdalnie w wybrane soboty. Harmonogram dyżurów, podczas których porady udzielane będą przez telefon i z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, dostępny jest na stronie BIP Urzędu Miasta Częstochowy w zakładce Nieodpłatna pomoc prawna oraz na stronie Urzędu Miasta Częstochowy www.czestochowa.pl.
KOMUNIKAT DOT. FUNKCJONOWANIA PUNKTÓW NPP/NPO W ZWIĄZKU Z ZAGROŻENIEM KORONAWIRUSEM
Od 20 lipca br. w Częstochowie następuje powrót do konwencjonalnego świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Punktach zlokalizowanych na terenie miasta.
Udzielanie NPP lub NPO odbywać się będzie w Punktach, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem: 34 37-07-201.
Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego dot. funkcjonowania Punktów NPP i NPO
w trybie stacjonarnym, wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawnych:
1.Na poradę w punkcie NPP lub NPO może zgłosić się wyłącznie osoba zdrowa, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną. W lokalu Punktu nie mogą przebywać osoby:
- które są chore,
- przebywają z osobą odbywającą kwarantannę lub izolację w warunkach domowych,
- sami są objęci kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.
2. W pomieszczeniu, w którym ma miejsce świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej lub
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego nie mogą przebywać osoby postronne, inne niż te, które stawiły się w celu uzyskania pomocy.
3. Do punktu, w którym świadczona jest pomoc mogą wejść wyłącznie osoby z osłoną na usta i nos (maseczka jednorazowa lub wielokrotnego użytku, przyłbica w przypadku osób, które ze względów zdrowotnych nie mogą zakrywać ust i nosa maseczką).
4. W budynku, w którym ulokowany jest punkt należy przestrzegać dystansu społecznego między osobami, określonego przepisami prawa, wynoszącego przynajmniej 2 metry od drugiej osoby.
5. Przed wejściem do punktu wszystkie osoby powinny zdezynfekować ręce lub założyć rękawiczki.
6. Osoby wchodzące do punktu mogą mieć mierzoną temperaturę za ich zgodą.
7. Do punktu nie powinno się przynosić zbędnych rzeczy.
8. Każda osoba korzysta z własnych, o ile to możliwe, niezbędnych jej przyborów/przedmiotów (długopisy, notatniki itp.).
Zapewniając Państwu bezpieczeństwo w okresie epidemii nadal będzie istniała możliwość uzyskania porady przez telefon i z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość.
W tym przypadku zgłoszeń dokonuje się elektronicznie. Należy pobrać i wypełnić wniosek zgłoszenia porady na odległość wraz z oświadczeniem, zamieszczony na stronie BIP Urzędu Miasta Częstochowy w zakładce Nieodpłatna pomoc prawna oraz na stronie Urzędu Miasta Częstochowy www.czestochowa.pl, wskazać środek porozumiewania się na odległość (telefon, e-mail) następnie skan lub zdjęcie podpisanego ww. dokumentu należy przesłać na adres e-mail: npp@czestochowa.pl.
W odpowiedzi na przesłane zgłoszenie otrzymają Państwo informację o terminie porady.
W przypadku zgłoszenia w celu uzyskania porady udzielanej ZA POŚREDNICTWEM POCZTY ELEKTRONICZNEJ otrzymają Państwo informację o adresie elektronicznym, na który należy przesłać treść swojego problemu prawnego.
Porada prawna zostanie skonstruowana przez adwokata/radcę prawnego/ doradcę obywatelskiego bez zbędnej zwłoki a następnie odesłana na Państwa adres mailowy.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, w Częstochowie funkcjonuje 9 Punktów, w tym 6 nieodpłatnej pomocy prawnej oraz 3 nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
5 Punktów, w ramach otwartego konkursu ofert, powierzono do prowadzenia dwóm organizacjom pozarządowym - Terenowemu Komitetowi Ochrony Praw Dziecka w Częstochowie oraz Częstochowskiemu Stowarzyszeniu "ETOH".
Lokale, w których są usytuowane punkty nieodpłatnej pomocy:
NR I RODZAJ PUNKTU |
SIEDZIBA PUNKTU |
CZAS PRACY PUNKTU |
|
Nr I PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
Urząd Miasta Częstochowa ul. Śląska 11/13, lok. 23 42-217 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 7:30-11:30 porady adwokata |
|
Nr II PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
poniedziałek-piątek 11:30-15:30 porady radcy prawnego |
||
Nr III PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
Urząd Miasta Częstochowa ul. Nowowiejskiego 26, lok. 1 42-217 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 7:30-11:30 porady radcy prawnego |
|
Nr IV PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
poniedziałek-piątek 11:30-15:30 porady adwokata |
||
Punkty powierzone do prowadzenia przez organizację pozarządową - Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Częstochowie |
|||
Nr V PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
Urząd Miasta Częstochowa ul. Nowowiejskiego 26, lok. 2 42-217 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 7:30-11:30 porady adwokata
|
|
Nr VI PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ
|
poniedziałek-piątek 11:30-15:30 porady adwokata
|
||
Nr VII PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO |
Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka, Aleja Pokoju 12, 42-207 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 7:30-11:30 porady mediatora
|
|
Punkty powierzone do prowadzenia przez organizację pozarządową
- Częstochowskie Stowarzyszenie "ETOH"
|
|||
Nr VIII PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO
|
VIII Liceum Ogólnokształcące Samorządowe ul. Worcella 22, lok. 21 42-202 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 08:00-12:00 porady doradcy
|
|
Nr IX PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO |
poniedziałek-piątek 15:00:-19:00: porady doradcy
|
Punkty funkcjonują 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, po 4 godziny dziennie, z wyłączeniem dni, o których mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 90), po umówieniu terminu wizyty.
UMAWIANIE TERMINU WIZYTY:
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w Punktach, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.
Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem: 34 37-07-201
Zawsze poza kolejnością przyjmowane są kobiety w ciąży (art. 8 ustawy).
UPRAWNIENI:
Z nieodpłatnej pomocy będzie mógł skorzystać każdy, kto złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej (art. 4 ustawy).
Nieodpłatna pomoc prawna (art. 3 ustawy) polega na:
W ramach nieodpłatnej pomocy prawnej można uzyskać także wsparcie związane z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie (art. 3a ustawy) polega na udzieleniu potrzebującemu
wsparcia w zakresie przygotowania planu rozwiązania problemu, poinformowania go o przysługujących mu uprawnieniach oraz o spoczywających na nim obowiązkach. Przykładem może być opracowanie planu wyjścia z zadłużenia kredytowego. Zadaniem doradcy jest przede wszystkim udzielenie pomocy obywatelowi w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym w realizacji przygotowanego wspólnie planu.
Nieodpłatna mediacja (zgodnie z art. 4a, ust. 1- 4), świadczona w Punkcie Nr VII, obejmuje:
nie obejmuje spraw, w których:
Mobilne porady:
Udzielane są w pierwszy wtorek miesiąca w godzinach 10:00-12:00 oraz 17:00-19:00.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
Porady na telefon:
Udzielane są w pozostałe wtorki miesiąca w godzinach 09:00 - 11:00 oraz 16:00 - 18:00.
Osoby, które zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, przekazują do Urzędu Miasta Częstochowy w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej (art. 4 ust. 2 ustawy), wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość (wzór oświadczenia w załączniku).
Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.
Zaktualizował: | Patrycja Bajerska |
---|---|
Data aktualizacji: | 21.09.2020 08:06 |
Załączniki: