W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną wypełniony prawidłowo wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego lub drogą elektroniczną poprzez skrzynkę ePUAP lub SEKAP. W razie dodatkowych pytań należy kontaktować się telefonicznie z pracownikami wydziału (nr tel. poniżej). W celu ułatwienia z Państwem kontaktu proszę o podawanie na wniosku danych do szybkiego kontaktu (numer telefonu, adres mailowy). Preferowana forma płatności za zezwolenia alkoholowe - przelew bankowy.

Możliwe jest również umówienie wizyty w urzędzie po wcześniejszym jej telefonicznym uzgodnieniu. Wizytę można umówić pod numerami telefonów: 34/3707797, 34/3707798


I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Uchwała Nr 806.LVI.2018 Rady Miasta Częstochowy z dnia 21 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie miasta Częstochowy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych;
  • Uchwała Nr 783.LIV.2018 Rady Miasta Częstochowy z dnia 25 kwietnia 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie miasta Częstochowy;
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.

II. Wymagane wnioski:

  • wniosek o wydanie jednorazowego(ych) zezwolenia(ń) na sprzedaż napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia: poza miejscem sprzedaży/w miejscu sprzedaży w czasie imprezy - F-FER0021
    do pobrania: F-FER0021.doc, F-FER0021.pdf
  • oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych - F-FER0022
    do pobrania: F-FER0022.doc, F-FER0022.pdf
  • wniosek o wydanie zezwolenia(ń) na sprzedaż napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia: poza miejscem sprzedaży/w miejscu sprzedaży* - F-FER0023
    do pobrania: F-FER0023.doc, F-FER0023.pdf
  • wniosek o wydanie zezwolenia(ń) na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia: poza miejscem sprzedaży/w miejscu sprzedaży - F-FER0024
    do pobrania: F-FER0024.doc, F-FER0024.pdf
  • załącznik nr … do wniosku o wydanie zezwolenia(ń) na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych - F-FER0025
    do pobrania: F-FER0025.doc, F-FER0025.pdf


Uwaga: wnioski (w tym oświadczenie o wartości sprzedaży) można składać osobiście, za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznie tylko i wyłącznie poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePuap i SEKAP. Wnioski elektroniczne powinny być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Wysłanie wniosku z wykorzystaniem poczty mailowej nie stanowi złożenia wniosku w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego.


III. Wymagane załączniki:

  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
  • zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
  • decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1541),
  • dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury (jeśli jest ustanowiony pełnomocnik, prokurent).

IV. Dokumenty do wglądu:

  • oryginał dokumentu potwierdzającego tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
  • oryginał decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1541).

V. Opłaty:

  • Opłata wynikająca z art. 11(1) ustawy o wychowaniu w trzeźwości... : 
    1. W celu pozyskania dodatkowych środków na finansowanie zadań określonych w art. 4(1) ust. 1 gminy pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o których mowa w art. 18.
    2. Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się na rachunek gminy, przed wydaniem zezwolenia, w wysokości:
      • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
      • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
      • 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
    3. Opłata, o której mowa w ust. 2, dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w tym zakresie.
    4. Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
    5. Opłatę o której mowa w ust. 1, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
      • 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
      • 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
      • 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu - wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
    6. Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła wartości, o których mowa w ust. 5, wnoszą opłatę w wysokości określonej w ust. 2.
    7. Opłata, o której mowa w ust. 1, wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
    8. W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty, o których mowa w ust. 1-5, dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
    9. Wartość sprzedaży należy obliczać oddzielnie dla każdego rodzaju napojów alkoholowych.
    10. Zezwolenia, o których mowa w art. 18, 18(1) oraz 18(4) nie podlegają opłacie skarbowej.
  • Opłata za jednorazowe zezwolenia wnoszona jest na rachunek gminy przed wydaniem zezwolenia w wysokości odpowiadającej 1/12 rocznej opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).