SO021 - Składanie wniosku o wydanie dowodu osobistego osobiście lub drogą elektroniczną
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | dowody osobiste |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich |
I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
- Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 15 października 2021 r. w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2021 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
II. Wymagane wnioski:
III. Wymagane załączniki do wniosku:
- W przypadku osobistego składania wniosku -1 biometryczna fotografia, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
W przypadku elektronicznego składania wniosku - załącza się plik zawierający biometryczną fotografię o rozdzielczości co najmniej 492×633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35×45 mm, wykonaną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami – wówczas załącza się orzeczenie o niepełnosprawności. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – wówczas załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w RP.
W przypadku elektronicznego składania wniosku, jeżeli zdjęcie osoby przedstawia ją w okularach z ciemnymi szkłami lub osobę w nakryciu głowy należy przesłać zeskanowane orzeczenia lub zaświadczenia, (oryginał orzeczenia lub zaświadczenia składa się przy odbiorze).
Fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie ww wymogów, a także fotografia dziecka do 5 roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami. - Na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego oraz załączniki muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.
UWAGA: wniosku nie można wysłać zwykłam mailem, tylko poprzez stronę www.obywatel.gov.pl
Osoby powyżej 12 roku życia, po wysłaniu wniosku online, w ciągu 30 dni muszą zgłosić się do urzędu, do którego wniosek został wysłany, w celu złożenia odcisków palców i podpisu.
Jeżeli wniosek nie zostanie uzupełniony w ciągu 30 dni, pozostanie bez rozpatrzenia.
IV. Wymagane dokumenty do wglądu:
- dowód osobisty,
- w przypadku składania wniosku dla osób ubezwłasnowolnionych - zaświadczenie o ustanowieniu kuratora lub opiekuna prawnego,
- w przypadku składania wniosku dla osób, które nie posiadają ważnego dowodu osobistego - aktualny paszport polski – jeżeli został wydany, a jeżeli paszport nie został wydany – inny dokument ze zdjęciem.
V. Opłaty:
- brak
VI. Termin załatwienia sprawy:
- do miesiąca
VII. Jednostka odpowiedzialna:
- Wydział Spraw Obywatelskich
VIII. Miejsce załatwienia sprawy:
- ul. Jerzego Waszyngtona 5, I piętro, sala 110
tel.: 34 37 07 761, 34 37 07 762, 34 37 07 763, 34 37 07 764, 34 37 07 765
e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl
Pracownicy: Pracownicy: Paweł Stryjewski, Aneta Łysoń, Agnieszka Piwińska, Weronika Raszewska-Nalepa, Iwona Kokot, Piotr Łuczkiewicz, Anna Rybak, Magdalena Trzepizur, Żaneta Wilk, Anna Wójcicka, Magdalena Karoń.
IX. Godziny pracy:
- poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
wtorek: 730 - 1700
X. Tryb odwoławczy:
- Tryb odwoławczy występuje jedynie w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego. Odwołanie do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
XI. Uwagi:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie urzędu, lub w formie dokumentu elektronicznego z wyjątkiem:
- osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Dla dzieci do 12 roku życia, możliwe jest złożenie wniosku w postaci elektronicznej;
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców;
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny;
- osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator;
- wymagane jest stawiennictwo osób małoletnich powyżej 5 roku życia oraz osób ubezwłasnowolnionych. - Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
- Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
- Odbiór dowodu wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:
- nie ukończyła 5 roku życia;
- ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.