Przyjmowanie zawiadomień o zbyciu pojazdu (SO041)
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | rejestracja pojazdów |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich |
I. Jednostka udzielająca informacji w sprawie:
- Wydział Spraw Obywatelskich
Referat Komunikacji
ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
tel.: 34 37 07 724
e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl
Pracownicy: Piotr Kardynał. Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Marta Zakrzewska, Adriana Cierpiał, Beata Zjawiona, Michał Stala, Monika Kowalik, Anna Reterska, Magdalena Nowak - Godziny pracy:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
wtorek: 730 - 1700
II. Wymagane wnioski:
- druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu - F-SO0411
do pobrania: F-SO0411.doc, F-SO0411.pdf
III. Wymagane załączniki do wniosku:
- Kserokopia dokumentu na podstawie którego nastąpiło zbycie pojazdu.
- W przypadku sprzedaży pojazdu za pośrednictwem komisu (na podstawie umowy komisowej) należy również przedstawić kopię faktury lub umowy sprzedaży pojazdu przez komis.
- Jeżeli dotychczasowym współwłaścicielem był bank, przy zgłoszeniu sprzedaży wymagany będzie także dokument, na podstawie którego bank zwrotnie przenosi własność (np. umowa przewłaszczenia-zwrotna).
- Jeżeli sprzedaż pojazdu nastąpiła z upoważnienia właściciela, do zgłoszenia należy dołączyć upoważnienie do dokonania takiej sprzedaży.
- Jeżeli właściciel nie załatwia sprawy osobiście – oryginał upoważnienia.
IV. Wymagane dokumenty do wglądu:
- Oryginał dokumentu, na podstawie którego nastąpiło zbycie pojazdu;
- Dowód osobisty lub mDowód w aplikacji mObywatel lub paszport;
cudzoziemcy – karta pobytu.
V. Opłaty:
- W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
VI. Sposób i miejsce złożenia dokumentów:
- Osobiście w siedzibie Wydziału Spraw Obywatelskich:
ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223.
W pokoju 223 funkcjonuje automatyczny system kolejkowy - przed zgłoszeniem się na stanowisko należy pobrać bilet z automatu biletowego (znajdującego się na każdym piętrze) pobierając bilet z literą „L”. Dokumenty można złożyć na stanowisku, nad którym wyświetla się numer biletu. - Elektronicznie - korzystając z usługi zgłoś zbycie pojazdu na platformie gov.pl.
- Elektronicznie poprzez esp.pwpw.pl.
- Za pośrednictwem poczty na adres:
Urząd Miasta Częstochowy
Wydział Spraw Obywatelskich
ul. Śląska 11/13
42-217 Częstochowa
VII. Termin załatwienia sprawy:
- Jeśli zbycie zgłaszane jest w urzędzie – urzędnik umieszcza na dokumencie, który potwierdza zbycie, urzędową adnotację. To potwierdza zgłoszenie. Nie uzyskuje się oddzielnego dokumentu urzędowego.
VIII. Tryb odwoławczy:
- brak
IX. Uwagi:
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoba (lub podmiot) zbywająca pojazd jest obowiązana zawiadomić urząd, w terminie nie przekraczającym 30 dni, natomiast w przypadku nabycia pojazdu należy złożyć wniosek o rejestrację pojazdu (zarejestrować) w terminie 30 dni.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium RP w zakresie obrotu pojazdami jest obowiązany złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni od dnia nabycia.
Kary pieniężne za niedotrzymanie obowiązku:- 250 zł kary pieniężnej za niezawiadomienie o zbyciu pojazdu w terminie 30 dni.
- 500 zł kary pieniężnej za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie 30 dni, ale nieprzekraczającym 180 dni.
- 1000 zł kary pieniężnej za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie 90 dni, ale nieprzekraczającym 180 dni, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.
- 1000 zł kary pieniężnej za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie 30 dni, ale przekraczającym 180 dni.
- 2000 zł kary pieniężnej za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie 90 dni, ale przekraczającym 180 dni, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.
X. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.