SO056 - Wymiana prawa jazdy w celu uzyskania wpisu dla kierowców zawodowych - kod 95
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | prawa jazdy |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich |
I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami;
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
- Ustawa z dnia 17 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym;
- Ustawa z dnia 14 października 2021r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 kwietnia 2022 w sprawie wydawania karty kwalifikacji kierowcy.
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
II. Wymagane wnioski:
- wniosek o wydanie prawa jazdy - F-SO0561
do pobrania: F-SO0561.pdf
III. Wymagane załączniki do wniosku:
- świadectwo kwalifikacji zawodowej potwierdzające uzyskanie kwalifikacji wstępnej albo świadectwo kwalifikacji zawodowej potwierdzające ukończenie szkolenia okresowego;
- orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań lekarskich do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
- orzeczenie psychologiczne stwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
- kserokopia posiadanego prawa jazdy;
- kolorowa fotografia o wymiarach 35 × 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70%-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu Dziennik Ustaw 3 Poz. 231 wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.4)); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej;
- dowód uiszczenia opłaty za wymianę prawa jazdy.
IV. Wymagane dokumenty do wglądu:
- dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem i adresem;
- prawo jazdy.
V. Opłaty:
- opłata za wydanie prawa jazdy - 100 zł
Nr konta: Bank Handlowy w Warszawie S.A. 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005. - W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
- Opłaty można dokonać:
- przy pomocy karty płatniczej we wpłatomatach zlokalizowanych w budynkach UM przy ul. Śląskiej 11/13 i Waszyngtona 5;
- gotówką bez dodatkowych opłat we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.
VI. Termin załatwienia sprawy:
- Do miesiąca od daty wpływu dokumentów.
VII. Jednostka odpowiedzialna:
- Wydział Spraw Obywatelskich
VIII. Miejsce załatwienia sprawy:
- ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223 stanowisko 11,12 i 13
tel.: 34 37-07-725
e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl
Pracownicy: Agata Drynda-Kmieć, Małgorzata Fijołek, Edyta Glińska-Olesińska, Agata Hajnrych
IX. Godziny pracy:
- od poniedziałku do piątku: 730 - 1530
X. Tryb odwoławczy:
- Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
XI. Uwagi:
- brak