Rejestracja pojazdu nowego zakupionego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (SO066)
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | rejestracja pojazdów |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich |
I. Jednostka udzielająca informacji w sprawie:
- Wydział Spraw Obywatelskich
Referat Komunikacji
ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
tel.: 34 37 07 724
e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl
Kierownik Referatu: Agata Głowacz
Pracownicy: Piotr Kardynał. Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Marta Zakrzewska, Adriana Cierpiał, Beata Zjawiona, Michał Stala, Monika Kowalik, Anna Reterska, Magdalena Nowak - Godziny pracy:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
wtorek: 730 - 1700
II. Wymagane wnioski:
- Wniosek o rejestrację, czasową rejestrację i wyrejestrowanie pojazdu - F-SO0661
do pobrania: F-SO0661.doc, F-SO0661.pdf
III. Wymagane załączniki do wniosku:
- Oryginał dowodu własności pojazdu, umowa kupna - sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa o dożywocie, faktura potwierdzająca nabycie pojazdu, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.
- Wyciąg ze świadectwa homologacji lub świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem producenta.
- Dowód opłaty za rejestrację.
- Oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów albo faktura zawierająca takie oświadczenie lub dowód wpłaty na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy, jeżeli samochód osobowy został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy lub oświadczenie, że salon posiada oryginał lub kopię potwierdzającą zapłatę akcyzy.
- Wszystkie formalności załatwia osobiście właściciel/właściciele pojazdu za okazaniem dowodu osobistego lub mDowodu w aplikacji mObywatel. Dopuszcza się załatwienie spraw przez pełnomocnika lub pełnomocników ustanowionych przez właściciela/ współwłaściciela (druk Pełnomocnictwa).
IV. Wymagane dokumenty do wglądu:
- Oryginały wszystkich dokumentów wymienionych w punkcie III.
V. Opłaty:
- Za rejestrację:
- samochodu – 160,00 zł,
- przyczepy, naczepy, motocykla, ciągnika rolniczego – 120,00 zł,
- motoroweru – 110,00 zł; - Za wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej (bagażnik) – 52.50 zł;
- Za tablice indywidualne:
- samochodowe – 1080,00 zł,
- motocykl – 580,00 zł.
Nr konta: Urząd Miasta Częstochowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A. 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005. - Opłaty można dokonać:
- przy pomocy karty płatniczej we wpłatomatach zlokalizowanych w budynkach UM przy ul. Śląskiej 11/13 i Waszyngtona 5;
- gotówką bez dodatkowych opłat we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.
- W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
VI. Sposób i miejsce złożenia dokumentów:
- Osobiście w siedzibie Wydziału Spraw Obywatelskich ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223.
W pokoju 223 funkcjonuje automatyczny system kolejkowy - przed zgłoszeniem się na stanowisko należy pobrać bilet z automatu biletowego (znajdującego się na każdym piętrze) z literą „K”. Dokumenty można złożyć na stanowisku, nad którym wyświetla się numer biletu. - Elektronicznie, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) z wykorzystaniem na ePUAP formularza elektronicznego "Pismo ogólne do podmiotu publicznego", dołączenia do niego wypełnionego wniosku, wymaganych do wniosku załączników, opatrzenia pisma ogólnego podpisem elektronicznym: podpisem zaufanym (opcja bezpłatna; instrukcje jak założyć i potwierdzić Profil Zaufany dostępne są na stronie: https://pz.gov.pl/dt/help), e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym (opcja podpisu płatnego) oraz przesłania na adres elektroniczny Urzędu Miasta Częstochowy: /97j3t1ixjk/SkrytkaESP
UWAGA! Złożenie wniosku elektronicznego wiąże się z koniecznością dostarczenia do Urzędu oryginałów dokumentów.
VII. Termin załatwienia sprawy:
- Do 30 dni.
UWAGA:
Zgodnie z art. 35 § 5 Kodeksu Postępowania Administracyjnego do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w powyższych terminach strony zawiadamia się, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
VIII. Tryb odwoławczy:
- Odwołanie od decyzji wnosi się, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem organu, który decyzję wydał.
IX. Uwagi:
- Wydział Spraw Obywatelskich przyjmuje interesantów z wykorzystaniem automatycznego systemu kolejkowego oraz internetowej rezerwacji wizyt.
- W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów Wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie od 7 do 14 dni i złożenia w Wydziale (termin załatwienia sprawy liczy się od daty złożenia wszystkich wymaganych dokumentów). Nieuzupełnienie brakujących dokumentów w określonym terminie będzie skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
- Pojazd jest rejestrowany czasowo z urzędu na 30 dni. Właściciel otrzymuje pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne. Dowód rejestracyjny wydaje się po spełnieniu warunków rejestracji i zwrocie pozwolenia czasowego.
- Właściciel pojazdu ma obowiązek ubezpieczenia pojazdu w ramach ubezpieczenia OC w wybranej przez siebie firmie ubezpieczeniowej, najpóźniej w dniu odbioru decyzji o czasowej rejestracji pojazdu, za wyjątkiem pojazdów nabytych bez OC, które należy ubezpieczyć w dniu zakupu.
- Dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie należy okazać w Wydziale Spraw Obywatelskich. W przeciwnym przypadku Wydział zawiadamia o tym fakcie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Więcej informacji na stronie www.ufg.pl .
- Informacje o możliwości odebrania dowodu rejestracyjnego można uzyskać: na stronie www.info-car.pl podając 5 ostatnich znaków nr nadwozia wraz z nr rejestracyjnym pojazdu; telefonicznie pod nr tel. Wydziału Spraw Obywatelskich.
X. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
- Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów;
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników.