W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Częstochowy

ul. Śląska 11/13
42-217 Częstochowa

tel. 34 370 71 00
fax 34 370 71 70


e-mail: info@czestochowa.um.gov.pl
http://www.czestochowa.pl
adres skrytki ePUAP: /97j3t1ixjk/SkrytkaESP
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP


NIP Gminy Miasta Częstochowa:
5732745883
REGON Gminy Częstochowa:
151399002
Identyfikator gminy TERYT: 2464011

SO069 - Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy rejestracja pojazdów
Komórka odpowiedzialna Wydział Spraw Obywatelskich

I. Podstawa Prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu;
  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA CYFRYZACJI  z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

II. Wymagane wnioski:


III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • dowód rejestracyjny, 
  • tablice rejestracyjne,
  • potwierdzenie wniesienia opłat,
  • w przypadku samochodu osobowego do wniosku należy dołączyć oświadczenie właściciela, że wystąpiły szkody istotne lub samochód wymaga wykonania naprawy elementów nośnych konstrukcji. Oświadczenie musi zawierać klauzulę:" Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • dokument określający tożsamość właściciela: 
    • w przypadku osoby fizycznej - dowód osobisty, pełnomocnictwo pisemne do załatwienia sprawy udzielone pełnomocnikowi w przypadku braku możliwości osobistego stawienia się współwłaściciela/li/;
    • w przypadku osoby prawnej - oryginały aktualnego wyciągu z rejestru sądowego oraz zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON, pełnomocnictwo pisemne - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (z wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez jej organy lub prokurenta);
    • dokumenty tożsamości - tym przypadku pojazd będzie rejestrowany na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, pełnomocnictwo pisemne do załatwienia sprawy, udzielone pełnomocnikowi w przypadku braku możliwości osobistego stawienia się współwłaściciela/li/.

  • Wszystkie załączniki do wniosku należy przedłożyć w oryginale. 

V. Opłaty:

  • Opłata za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy wynosi 80 zł.

  • Opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
    - 4 zł - od 3 do 12 miesiąca;
    - 2 zł - od 13 do 24 miesiąca;
    - 0,25 zł - od 25 do 48 miesiąca.

  • Wysokość opłat dla samochodu osobowego:

    - 80zł (na okres 3 miesięcy);
    - w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 3 miesiące, opłatę powiększa się  za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o 4 zł (samochód osobowy może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy).

    Opłatę należy wnieść na konto: Urząd Miasta Częstochowy - Bank Handlowy w Warszawie S.A. 02 1030 1104 0000 0000 9325 1005.

  • Opłaty można dokonać:
    • przy pomocy karty płatniczej we wpłatomatach zlokalizowanych w budynkach UM przy ul. Śląskiej 11/13 i Waszyngtona 5;
    • gotówką bez dodatkowych opłat we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.

  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • niezwłocznie

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • Składanie wniosków: ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 223
    tel.: 34 37 07 724 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl     

    Pracownicy: Piotr Kardynał. Marzena Dziubek, Agnieszka Sobczyk, Marta Zakrzewska, Adriana Cierpiał, Beata Zjawiona, Michał Stala, Monika Kowalik, Anna Reterska, Magdalena Nowak

IX. Godziny pracy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530;
  • wtorek: 730 - 1700

X. Tryb odwoławczy:

  • Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Częstochowy w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

XI. Uwagi:

  • Pojazdy, które można czasowo wycofać z ruchu i na jaki okres:
    • Ciągnik samochodowy, pojazd specjalny, autobus lub przyczepa/samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg (pozycja "F.2" w dowodzie rejestracyjnym), może być wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może zostać przedłużony, ale łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekroczyć 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o czasowym wycofaniu z ruchu;
    • Samochód osobowy, który musi zostać naprawiony po szkodzie istotnej lub w przypadku konieczności naprawy istotnych elementów konstrukcyjnych, może być wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy. Okres ten nie może zostać przedłużony, a kolejne wycofanie pojazdu z ruchu może nastąpić po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania z ruchu określony w ostatniej decyzji.

Klauzula informacyjna

Powiadom znajomego