W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Częstochowy

ul. Śląska 11/13
42-217 Częstochowa

tel. 34 370 71 00
fax 34 370 71 70


e-mail: info@czestochowa.um.gov.pl
http://www.czestochowa.pl
adres skrytki ePUAP: /97j3t1ixjk/SkrytkaESP
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP


NIP Gminy Miasta Częstochowa:
5732745883
REGON Gminy Częstochowa:
151399002
Identyfikator gminy TERYT: 2464011

SO076 - Usuwanie pojazdów z drogi w trybie art. 130a i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy usuwanie pojazdów
Komórka odpowiedzialna Wydział Spraw Obywatelskich

I. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2011r. w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej.

II. Wymagane wnioski i oświadczenia:

  • brak

III. Wymagane załączniki do wniosku:

  • brak

IV. Wymagane dokumenty do wglądu:

  • Dokumenty wymagane do odbioru pojazdu z parkingu strzeżonego:
    1. Dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) pojazdu bądź inny dokument przedstawiający prawo do dysponowania nim, a w sytuacji zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez upoważnione do tego służby – stosowne pokwitowanie.

    2. Zezwolenie na odbiór pojazdu z parkingu strzeżonego, wydane przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu z drogi. Zezwolenie wydaje się osobie, po okazaniu przez nią dokumentu tożsamości, dokumentu upoważniającego do używania pojazdu, a w przypadku:
      • pojazdu usuniętego na podstawie art. 130a ust. 1 pkt 2 ustawy prawo o ruchu drogowym – po przedstawieniu dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu wynika, że przed zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego umowa ta nie była zawarta, warunkiem zwrotu zatrzymanego dokumentu jest dodatkowo wniesienie opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia określonej w odrębnych przepisach;
      • pojazdu usuniętego na podstawie art. 130a ust. 1 pkt 3 ustawy prawo o ruchu drogowym – także zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 przywołanej ustawy.

V. Opłaty:

  • Opłaty za usuniecie pojazdów z drogi i za dobę ich przechowywania na parkingu strzeżonym pobierane są według stawek określonych w uchwale nr 1110.LXXXIII.2023 Rady Miasta Częstochowy z dnia 16 listopada 2023 r.  w sprawie ustalenia opłat za usuwanie i przechowywanie usuniętych pojazdów.

    Opłaty należy wnosić na rachunek bankowy Urzędu Miasta Częstochowy nr Bank Handlowy w Warszawie S.A. 56 1030 1104 0000 0000 9325 1003.

    W tytule wpłaty należy podać: imię, nazwisko i adres wpłacającego; opłata za usunięcie i przechowywanie na parkingu strzeżonym; numer rejestracyjny pojazdu; dopuszczalną masę całkowitą pojazdu i ilość dni przechowywania na parkingu strzeżonym.

VI. Termin załatwienia sprawy:

  • Sprawy załatwia się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego (tj. Dz.U.z 2018r., poz. 2096 ze zmianami)
    Sprawa załatwiana jest w urzędzie niezwłocznie.

VII. Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Spraw Obywatelskich

VIII. Miejsce załatwienia sprawy:

  • ul. Jerzego Waszyngtona 5, II piętro, pokój 220
    tel.: 34 37-07-720 
    e-mail: so@czestochowa.um.gov.pl

    Pracownicy: Agata Głowacz, Marta Wrona

IX. Godziny pracy:

  • od poniedziałku do piątku: 730 - 1530

X. Tryb odwoławczy:  

  • brak

XI. Uwagi:

  • Pojazd jest usuwany z drogi w trybie art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którym:

    1. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
        1) pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
        2) nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c;
        3) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lib nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliska drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
        4) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2;
        5) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.

    1a. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 2 pkt 2 – Kaucję pobiera się w terminie późniejszym w formie przelewu na wyodrębniony rachunek bankowy organu prowadzącego postępowanie administracyjne w sprawie o nałożenie kary, przy czym koszty przelewu ponosi obowiązany podmiot.

    2. Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
        1) kierowała nim osoba:
           a) znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
           b) nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
        2) jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.

    2a. Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia. Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, spowodowało powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany właściciel pojazdu. 

    Odbiór pojazdu jest możliwy po przedstawieniu dowodu uiszczenia opłaty na rzecz Gminy Miasta Częstochowy za usunięcie pojazdu i jego przechowywanie oraz zezwolenia na odbiór pojazdu wydanego przez podmiot wydający dyspozycję jego usunięcia.

    W przypadku nieodebrania pojazdu usuniętego z drogi na podstawie art. 130a, ust. 1 i 2 ustawy prawo o ruchu drogowym z parkingu strzeżonego w ciągu 3 miesięcy od jego usunięcia Prezydent występuje z wnioskiem do Sądu o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu. Wówczas koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu. Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów.

    Jednostką uprawnioną do usuwania z drogi na terenie na terenie Miasta Częstochowy pojazdów usuniętych w trybie art.50a i art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym i przemieszczania ich na parking strzeżony przy ul. Marysia 93 w Częstochowie, jest firma: Auto Pomoc Serwis Sp. z o.o., ul. Gminna 14A, 42-221 Częstochowa, tel. 34 3726600, 880 28 58 28.

Klauzula informacyjna

Powiadom znajomego