Nieodpłatna pomoc prawna w Częstochowie
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA i NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE W CZĘSTOCHOWIE
Od 15 października 2021 r. w Częstochowie rozpoczęła się hybrydowa działalność (zdalna oraz bezpośrednia obsługa) punktów nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP) oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (NPO) we wszystkich lokalizacjach.
W punktach obsługiwane będą wyłącznie osoby wcześniej umówione telefonicznie.
Jeśli chcesz uzyskać nieodpłatną pomoc prawną lub pomoc w zakresie poradnictwa obywatelskiego, w tym nieodpłatną mediację zadzwoń:
34 37 07 201
(od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30)
i umów termin udzielenia porady.
Wybierz formę udzielenia porady: bezpośrednio w punkcie lub zdalnie.
Na wizytę przyjdź punktualnie, bez osób towarzyszących.
Zgłoszeń można dokonywać także elektronicznie na adres mailowy: npp@czestochowa.pl
W odpowiedzi na przesłane drogą mailową zgłoszenie otrzymają Państwo informację o terminie porady.
W przypadku zgłoszenia w celu uzyskania porady udzielanej ZA POŚREDNICTWEM POCZTY ELEKTRONICZNEJ otrzymają Państwo informację o adresie elektronicznym, na który należy przesłać treść swojego problemu prawnego. Porada prawna zostanie skonstruowana przez adwokata/radcę prawnego/doradcę obywatelskiego bez zbędnej zwłoki a następnie odesłana na Państwa adres mailowy.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, w Częstochowie funkcjonuje 9 Punktów, w tym 6 nieodpłatnej pomocy prawnej oraz 3 nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
5 Punktów, w ramach otwartego konkursu ofert, powierzono do prowadzenia Terenowemu Komitetowi Ochrony Praw Dziecka w Częstochowie
Lokale, w których są usytuowane punkty nieodpłatnej pomocy:
NR I RODZAJ PUNKTU |
SIEDZIBA PUNKTU |
CZAS PRACY PUNKTU |
|
Nr I PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
Urząd Miasta Częstochowa ul. Śląska 11/13, lok. 25 42-217 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 7:30-11:30 porady adwokatów |
|
Nr II PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
poniedziałek-piątek 11:30-15:30 porady radców prawnych |
||
Nr III PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
Urząd Miasta Częstochowa ul. Nowowiejskiego 26, lok. 1 42-217 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 7:30-11:30 porady radców prawnych |
|
Nr IV PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
poniedziałek-piątek 11:30-15:30 porady adwokatów |
||
Punkty powierzone do prowadzenia przez organizację pozarządową - Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Częstochowie |
|||
Nr V PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ |
Urząd Miasta Częstochowa ul. Nowowiejskiego 26, lok. 2 42-217 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 7:30-11:30 porady adwokatów
|
|
Nr VI PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ
|
poniedziałek-piątek 11:30-15:30 porady adwokatów
|
||
Nr VII PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO |
Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka, Aleja Pokoju 12, 42-207 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 7:30-11:30 porady doradcy, mediatorów
|
|
Nr VIII PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO
|
VIII Liceum Ogólnokształcące Samorządowe ul. Worcella 22, lok. 21 42-202 Częstochowa |
poniedziałek-piątek 11:00-15:00 porady doradców
|
|
Nr IX PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO |
poniedziałek-piątek 15:00:-19:00: porady doradców
|
Na terenie Częstochowy funkcjonują dwa dyżury specjalistyczne z zakresu praw cudzoziemców przebywających w Polsce lub pomocy prawnej w języku angielskim:
· dyżur w czwartki godz. 7:30 – 11:30
III Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej,
ul. Nowowiejskiego 26, lokal 1,
42-217 Częstochowa
Rafał Wieczorek – radca prawny
· dyżur we wtorki godz. 7:30 – 11:30
V Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej,
ul. Nowowiejskiego 26, lokal 2,
42-217 Częstochowa
Kamila Czekaj – adwokat
Punkty funkcjonują 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, po 4 godziny dziennie, z wyłączeniem dni, o których mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 90), po umówieniu terminu wizyty.
UMAWIANIE TERMINU WIZYTY:
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w Punktach, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.
Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem: 34 37 07 201
Zawsze poza kolejnością przyjmowane są kobiety w ciąży (art. 8 ustawy).
UPRAWNIENI:
Z nieodpłatnej pomocy będzie mógł skorzystać każdy, kto złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej (art. 4 ustawy).
Nieodpłatna pomoc prawna (art. 3 ustawy) polega na:
- poinformowaniu osoby fizycznej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym, lub
- wskazaniu sposobu rozwiązania powstałego problemu prawnego, lub
- sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym
- w takim przypadku prawnik udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej może sporządzić projekt pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
W ramach nieodpłatnej pomocy prawnej można uzyskać także wsparcie związane z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie (art. 3a ustawy) polega na udzieleniu potrzebującemu
wsparcia w zakresie przygotowania planu rozwiązania problemu, poinformowania go o przysługujących mu uprawnieniach oraz
o spoczywających na nim obowiązkach. Przykładem może być opracowanie planu wyjścia z zadłużenia kredytowego. Zadaniem doradcy jest przede wszystkim udzielenie pomocy obywatelowi w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym w realizacji przygotowanego wspólnie planu.
Nieodpłatna mediacja (zgodnie z art. 4a, ust. 1- 4), świadczona w Punkcie Nr VII, obejmuje:
- poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania
z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających; - przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
- przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
- przeprowadzenie mediacji;
- udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
nie obejmuje spraw, w których:
- sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
- zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Mobilne porady:
Udzielane są w pierwszy wtorek miesiąca w godzinach 10:00-12:00 oraz 17:00-19:00.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
Porady na telefon:
Udzielane są w pozostałe wtorki miesiąca w godzinach 09:00 - 11:00 oraz 16:00 - 18:00.
Osoby, które zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, przekazują do Urzędu Miasta Częstochowy w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej (art. 4 ust. 2 ustawy), wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość (wzór oświadczenia w załączniku).
Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.