Uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego (USC022)
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | akty stanu cywilnego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
I. Jednostka udzielająca informacji w sprawie:
- Urząd Stanu Cywilnego
Referat ds. odpisów, zaświadczeń i zmian w aktach
ul. Focha 19/21
-
- uzupełnienie danych w aktach sporządzonych w latach ubiegłych: pokój 26 (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego), tel. 34 37-07-482;
- uzupełnienie danych w aktach urodzeń i aktach małżeństw z bieżącego roku: (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego);
- uzupełnienie danych w aktach zgonów z bieżącego roku: pokój 9 (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego), tel. 34 37-07-486.
e-mail: usc@czestochowa.um.gov.pl
- Godziny przyjęć interesantów:
- poniedziałek, środa, czwartek, piątek od 730 do 1530
- wtorek od 730 do 1700
II. Wymagane wnioski:
III. Wymagane załączniki do wniosku:
- dowód wniesienia opłaty skarbowej;
- w zależności od okoliczności sprawy pomocne mogą być: reprodukcje, odpisy lub wypisy dokumentów archiwalnych, zagraniczne dokumenty stanu cywilnego - o ile stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i odnoszą się do osoby, której akt dotyczy lub jej wstępnych, jednak katalog ewentualnych dodatkowych dokumentów zaleca się uzgodnić z pracownikiem,
- dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub istnienie interesu prawnego – wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba inna niż uprawniona.
IV. Wymagane dokumenty do wglądu:
- Dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty lub paszport).
V. Opłaty:
- Opłata skarbowa* za uzupełnienie - 39 zł;
- Opłata skarbowa* za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł (tylko w przypadku załatwiania sprawy przez osobę inną niż uprawniona; opłata nie dotyczy sytuacji, gdy pełnomocnictwo zostało udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
VI. Sposób i miejsce złożenia dokumentów:
- Osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w Częstochowie:
ul. Focha 19/21
-
- uzupełnienie danych w aktach sporządzonych w latach ubiegłych: pokój 25 (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego), tel. 34 37-07-589;
- uzupełnienie danych w aktach urodzeń i aktach małżeństw z bieżącego roku: (wejście od strony ul. Jana III Sobieskiego); sprawy aktów urodzeń, tel. 34 37-07-481, sprawy aktów małżeństw, tel. 34 37-07-483)
- uzupełnienie danych w aktach zgonów z bieżącego roku: pokój 9 (wejście od strony ul. Focha), tel. 34 37-07-486.
Godziny przyjęć interesantów:
- poniedziałek, środa, czwartek, piątek od 730 do 1530;
- wtorek od 730 do 1700
- Elektronicznie, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) z wykorzystaniem na ePUAP formularza elektronicznego "Pismo ogólne do podmiotu publicznego", dołączenia do niego wypełnionego wniosku oraz dowodu wpłaty, opatrzenia pisma ogólnego podpisem elektronicznym: podpisem zaufanym (opcja bezpłatna; instrukcje jak założyć i potwierdzić Profil Zaufany dostępne są na stronie: https://pz.gov.pl/dt/help), e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym (opcja podpisu płatnego) oraz przesłania na adres elektroniczny Urzędu Miasta Częstochowy: /97j3t1ixjk/SkrytkaESP
- Za pośrednictwem poczty na adres:
Urząd Stanu Cywilnego w Częstochowie
ul. Focha 19/21
42-217 Częstochowa
VII. Termin załatwienia sprawy:
- Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy
VIII. Tryb odwoławczy:
- Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Częstochowie w terminie 14 dni od otrzymania decyzji odmownej.
IX. Uwagi:
- Z wnioskiem o uzupełnienie aktu stanu cywilnego występuje osoba, której akt dotyczy, jej przedstawiciel ustawowy, osoba mająca w tym interes prawny lub prokurator.
- Jeżeli akt zgonu nie zawiera daty lub godziny zgonu, a dane te nie wynikają z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego stanowiących podstawę sporządzenia aktu zgonu, uzupełnienia dokonuje sąd w postępowaniu nieprocesowym.
- W niektórych indywidualnych sytuacjach, osoby składające wnioski o uzupełnienie on-line, mogą być poproszone o dostarczenie oryginałów dokumentów.
X. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.