USC025 - Rejestracja zgonu, który nastąpił poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w kraju w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego bądź nie sporządzono aktu zgonu
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | akty stanu cywilnego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
Procedura dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy w kraju zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego bądź nie sporządzono aktu zgonu.
Jeśli sporządzono akt zgonu i wnioskodawca posiada odpis tego aktu, proszę wybrać procedurę: Wpisanie zagranicznego aktu zgonu na podstawie odpisu aktu zgonu (transkrypcja).
Jeśli sporządzono akt zgonu i według prawa miejsca sporządzenia dokumentu stanowi on akt stanu cywilnego, ale uzyskanie przez wnioskodawcę odpisu nie jest możliwe lub wiąże się z poważnymi trudnościami, pod określonymi warunkami wnioskodawca może złożyć wniosek o odtworzenie treści aktu zgonu.
I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
II. Wymagane wnioski:
- wniosek o rejestrację zgonu, który nastąpił poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w kraju w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego bądź nie sporządzono aktu zgonu - F-USC0251
do pobrania: F-USC0251.doc, F-USC0251.pdf
III. Wymagane załączniki do wniosku:
- dowód wniesienia opłaty skarbowej;
- oryginały wszelkich dokumentów potwierdzających zgon;
- tłumaczenie wyżej wymienionych dokumentów, dokonane przez polskiego tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) albo polskiego konsula lub wielojęzyczny formularz tłumaczenia dokumentu wydany na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/1191 wydany w kraju będącym członkiem Unii Europejskiej przez właściwy Urząd Stanu Cywilnego;
- dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub istnienie interesu prawnego – wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba inna niż uprawniona.
IV. Wymagane dokumenty do wglądu:
- Dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty lub paszport).
V. Opłaty:
- Opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po dokonaniu odtworzenia - 39 zł.
- W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
VI. Termin załatwienia sprawy:
- Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
VII. Jednostka odpowiedzialna:
- Urząd Stanu Cywilnego
VIII. Miejsce załatwienia sprawy:
- ul. Focha 19/21 (wejście od stron ul. Jana III Sobieskiego)
tel.: 34 37-07-486
e-mail: usc@czestochowa.um.gov.pl
IX. Godziny pracy:
- poniedziałek, środa, czwartek, piątek - 730 - 1530
- wtorek - 730 - 1700
X. Tryb odwoławczy:
- Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Częstochowie w terminie 14 dni od otrzymania decyzji odmownej.
XI. Uwagi:
- Z wnioskiem o rejestrację zgonu może wystąpić osoba, której akt dotyczy, jej przedstawiciel ustawowy lub osoba, która wykaże interes prawny w rejestracji.
- Dokumenty będące podstawą rejestracji nie podlegają zwrotowi.
Klauzula informacyjna